Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2022

Loop Biotech

Loop Biotech startup van het jaar-verkiezing

Bob Hendrikx ontwikkelt met Loop Biotech een ‘levende’ doodskist van paddenstoelen die de aarde voedt, afvalstoffen opruimt en CO2 opneemt.

Wat: Composteerbare doodskist
Wie: Bob Hendrikx (27)
Sinds: 2020
Funding: 300K (awards en subsidie)
Website: www.loop-biotech.com

Een doodskist hoeft allang geen kwestie van 6 plankjes van waaibomenhout te zijn, maar die van Loop Biotech is wel heel bijzonder. Hij leeft!

Doodskist van paddenstoelen

Uitvinder Bob Hendrikx noemt het ‘s werelds eerste levende doodskist van paddenstoelen. Meer precies: zijn kisten zijn van mycelium, het draderige spul waaruit paddestoelen ondergronds bestaan. 

Zo’n natuurlijke kist is echt een stuk beter voor de natuur dan een houten versie. Tijdens het groeien bindt de Loop Biotech-kist al CO2, maar mycelium is zelf een van de grootste recyclaars van de natuur en helpt het stoffelijk overschot te composteren. ‘Mooi toch, als wij zelfs na onze dood een positieve impact kunnen hebben voor de volgende generaties?’

MIT Media Lab

Hendrikx studeerde aan de TU Delft architectuur en design en raakte er gefascineerd door ontwerpen met levende materialen. ‘Hoe kun je dagelijkse producten tot leven brengen? Zoals een jas die ademt, een T-shirt dat met je meegroeit of steden die we verlichten met bio-algen.’ Inmiddels is hij als research affiliate verbonden aan het Media Lab van de prestigieuze Amerikaanse tech-instituut MIT.

De uitvaartwereld bleek tot nu toe de beste product/market fit op te leveren. Hendrikx werkte zijn idee uit in incubator Yes!Delft. Samen met twee uitvaartcoöperaties kon hij in 2020 met ‘een functioneel product’ de markt op. Een belangrijke eerste doelgroep zijn mensen die begraven willen worden op een – door een begraafplaats beheerde – plek in de natuur. Met 1500 euro is de doodskist van Loop een paar honderd euro duurder dan een gangbare doodskist. De verkoop is business-to-business, maar de startup benadert de markt vooral vanuit de consument.

Internationale aandacht

De paddenstoelenkist van Loop wordt intussen enorm goed opgepikt door internationale media. Mede daardoor heeft Hendrikx over de vraag niet te klagen. Inmiddels heeft Loop Biotech honderd klanten ‘mogen helpen met het verrijken van de bodem.’ ‘We leveren op dit moment in Nederland, Duitsland, België en Oostenrijk. Wereldwijd bieden we online vouchers voor mensen, die niet kunnen wachten om een te worden met de natuur en een bron te worden voor nieuw leven.’

Om verder op te schalen is Hendrikx op zoek naar funding. Hij wil per regio ‘groeihubs’ inrichten waar kisten groeien uit lokale paddestoelensoorten, met een netwerk van distributeurs eromheen. ‘Wij zijn -op de gehele planeet- een van de zeldzame bedrijven waarvoor geldt: hoe meer producten wij verkopen, hoe beter voor de natuur.’