Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2021

Soft Revolt

Met Soft Revolt ontwikkelen Elles Roeleveld en Anet van Haaster een 3D-gebreide bh zonder beugels of naden. Die geeft volop support aan volle cupmaten, ziet er ondertussen vrouwelijk en subtiel uit en is ook nog eens bijzonder duurzaam.

Wat: beugelloze bh
Wie: Elles Roeleveld (37) en Anet van Haaster (58)
Sinds: 2019
Website: softrevolt.com

3D breitechnieken

Elles Roeleveld brak haar carrière in de bankwereld af om zich als ondernemer te storten op lingerie. Een verkenningstocht door die wereld bracht haar twee jaar geleden in contact met Anet van Haaster, een ervaren consultant van retailers en modemerken. Maar het kwartje viel echt toen ze van trendwatcher Lidewij Edelkoort de tip kreeg om eens te kijken naar de mogelijkheden van 3D-breien.

Daarmee was de niche gevonden, en gingen de twee founders in zaken. Met hun startup Soft Revolt willen de lingerie-ondernemers een probleem oplossen waar vrouwen met vooral grotere cupmaten mee worstelen: een beugel-bh die eigenlijk nooit echt lekker zit. Het wapen hiertegen: een hypermoderne, softwaregestuurde breitechniek die beugels overbodig maakt.

Duurzame productie

Na veel iteraties en testen met onder meer 80 garens kwam het tot een eerste model. ‘In tegenstelling tot de beugelbh’s die uit meer dan 50 onderdelen bestaan, komt onze bh met gepatenteerde 3D breitechniekin één keer uit de machine en geeft hij precies dáár support waar vrouwen die nodig hebben. Naadloos, beugelloos en toch ondersteunend’, stelt Roeleveld.

De productiewijze van Soft Revolt is daarbij ook nog eens duurzamer dan die van de gevestigde orde. ‘We zorgen voor minimaal transport, veroorzaken geen restafval en we werken toe naar een circulair businessmodel. Zo besparen we tot 90 procent CO2-emissie. Onze bh is dus niet alleen soft to the skin, maar ook soft to nature en soft to us.’ Die duurzaamheid leidde ertoe, dat Soft Revolut eerder werd opgenomen in de Europese Climate-KIC-accelerator.

Live in maart

Roeleveld en Van Haaster kozen voor crowdfunding voor hun productlancering. Een campagne via Crowdaboutnow leverde meer dan 500 pre-orders op, die as we speak worden gebreid en uitgeleverd. In maart gaat Soft Revolt live. Het nieuwe bh-merk wil na de marktlancering zijn aanbod uitbreiden met kleuren en variaties in breisteken. ‘Op basis van feedback van onze klanten gaan wij nieuwe modellen ontwikkelen en onze markt uitbreiden naar Noord-West Europa. Dit zijn de landen waar enerzijds de gemiddelde cupmaat hoger ligt en anderzijds duurzaamheid een belangrijke rol speelt in de aankoopbeslissing.’

Onze bh is niet alleen soft to the skin, maar ook soft to nature

Corona zorgt voor uitdagende tijden, zegt Roeleveld, zeker als je je productie aan het opstarten bent en tempo wilt maken. ‘Alles duurt langer, van het ontvangen van garens tot het ontwikkelen van de productiesamples, waarbij je niet naar je productielocatie toe kunt. Maar we proberen zo flexibel en creatief mogelijk te zijn bij elke stap die we nemen.’

Maar voorlopig gaan die stappen richting een ambieuze BHAG: marktleider worden in kwalitatief hoogwaardige beugelloze bh’s voor vrouwen met vollere cupmaten.