Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout Startup van het Jaar 2013

Vigour.io: schermen doen het samen

Nauwelijks uit de snelkookpan van Startupbootcamp Berlijn, haalden de drie mannen van Vigour.io al een half miljoen op bij investeerders. Hun technologie laat video’s op verschillende schermen tegelijk draaien.

[VOTEBUTTON GROUP=”Startup van het Jaar” ITEM=”Vigour.io”]

Vigour.io levert een technologieplatform, waarmee video’s en software op verschillende schermen tegelijk kunnen draaien. Zo kan bijvoorbeeld een tablet dienstdoen als tweede scherm bij het bekijken van een video, of leg je hem op tafel bij het spelen van een potje poker, terwijl de smartphones van de spelers hun kaarten weergeven. Aan de achterkant zorgt de cloudserver van Vigour dat de content wordt verdeeld over alle schermen, naadloos en vloeiend.  Maar wat onderscheidt Vigour eigenlijk van Apple TV en andere schermdeeltrucs?

‘Om te beginnen werkt het niet alleen op iPads,’ zegt ceo Ramon Duivenvoorden, ‘en heb je er geen hardware voor nodig. Maar het is ook veel flexibeler en zorgt er echt voor dat verschillende schermen voor één gezamenlijke gebruikerservaring gaan zorgen.’

Ramon Duivenvoorden (26), Jim de Beer (26) en Marcus Besjes (28) werken deels vanuit Berlijn, waar ze meedraaiden in de lokale Startupbootcamp, en deels vanuit Amsterdam. Ze richten zich op mediabedrijven die hun content aantrekkelijker willen presenteren, telecombedrijven en technologiebedrijven: de schermtovenarij van Vigour is overal inzetbaar. Vigour wil verdienen aan het white label verkopen van producten die draaien op zijn platform, en aan zijn clouddienst die uiteindelijk in de meeste gevallen de schermen met elkaar laat samenwerken. Ingezet wordt op een abonnementsmodel, waarbij klanten betalen voor het aantal gebruikers dat ze via Vigour bedienen.

Eind mei haalden de jongens een half miljoen op bij hub:raum, een venturefonds van Deutsche Telekom, en het Nederlandse Linden Mobile Ventures (van de oprichters van Peak IT). Dat geld wordt in de verdere ontwikkeling van de techniek gestoken. Met grote wereldspelers in medialand wordt al gesproken, hun namen moeten we nog even onder de pet houden om Duivenvoorden niet in de wielen te rijden.

Lees de pitch van Vigour.io en het oordeel van een investeerder