Branche: media, investeringen
Onderneemt met: StartupBootCamp, Ruud Media
Grootste succes: CNBC
Grootste misser: Het Gesprek
Ruud Hendriks (1959) is pionier van de commerciële ether. Hij begon als radiopiraat onder de naam Rob Hudson. Na de School voor de Journalistiek werkte hij bij NOS, Veronica en Avro. Maar eind jaren tachtig schreef hij al een eerste businessplan voor een Luxemburgse concurrent van de publieken. Hendriks werd grondlegger van RTL Nederland maar koos in 1992 voor Londen, vanwaaruit hij een NBC-station ombouwde tot de Europese zakenzender CNBC.
Daar plukte Endemol hem in 1993 weg. Bij Endemol stampte Hendriks onder meer Sport7 uit de grond, de sportzender die flopte. Na de verkoop van Endemol aan Telefónica vertrok Hendriks, die bij de verkoop aardig had gecasht.
Hendriks kocht vervolgens Radio Nationaal, die er niet in slaagde etherfrequenties te krijgen. In 2005 startte Hendriks samen met Lex Harding en Marcel Dijkhuizen de investeringsmaatschappij 2HMedia, eigenaar van jongerenzenders Slam!FM en SLAM!TV. Het drietal kreeg in 2007 bonje en Hendriks stapte uit.
In 2007 begon Hendriks samen met Frits Barend, Pieter Storms en Derk Sauer de praatzender Het Gesprek. Hendriks verkocht zijn belang in december 2009 aan investeringsmaatschappij Lux Media. Het Gesprek stopte de uitzendingen in september 2010. Sinds oktober 2011 is hij te horen bij BNR Nieuwsradio waar hij “Zakendoen met Ruud Hendriks” en “BNR Mediazaken” presenteert.
Hendriks is mede-oprichter van Startupbootcamp Amsterdam, een business accelerator die in ruil voor 8% van de aandelen internationaal startende tech en online ondernemers voorziet van geld, woon en kantoor ruimte en ook toegang geeft tot 120 mentoren. Hij spreekt regelmatig op congressen over innovatie, ondernemen en media.