Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ondernemers

Reinout Oerlemans

Reinout Oerlemans (1971)

Branche: media en entertainment
Onderneemt met:
 Eyeworks
Grootste succes: Nationale IQ Test
Grootste misser: Uitstapje naar LA en een miskoop in Engeland
 

Reinout Oerlemans begon zijn carrière in 1990 als soapie in de rol van Arnie in Goede Tijden Slechte Tijden. Later werd hij presentator. Tv- en theatherproducent Joop van den Ende had hem ontdekt en hielp hem op weg als ondernemer. Oerlemans kon zich daardoor als creatieve ondernemer ontplooien binnen Endemol, het productiebedrijf dat Van den Ende samen met John de Mol groot heeft gemaakt.

Eyeworks’ eerste succesformat: Nationale IQ Test

In 1999 maakte Oerlemans een uitzonderlijke deal met zijn baas. Hij ontwikkelde onder de vlag van Endemol tv-formats maar bedong dat hij de rechten mocht behouden. Zolang groot succes uitbleef, werkte deze constructie prima. Toen stuitte Oerlemans, die zijn inspiratie vooral uit tijdschriften haalde, op een goudmijn: De Nationale IQ Test. Via internet en telefoon sleepte hij de kijker er met de haren bij. Het jonge BNN zond de quiz in Nederland uit. Internationaal succes lag voor het grijpen en in 2001 leidde het tot een breuk met zijn bazen: Oerlemans richtte Eyeworks op.

Reinout Oerlemans maakt van Eyeworks een marktvechter 

Als ondernemer maakte Oerlemans razendsnel naam. Zo snel zelfs, dat de opkomst van Oerlemans’ onderneming werd gezien als ‘on-Nederlands’. De kracht van Eyeworks was en is dat de productiemaatschappij zich vanaf het begin sterk heeft af weten te zetten tegen de marktleider. ‘Beat Endemol’ was het devies waar Oerlemans zijn medewerkers mee opzweepte.

Door snel met nieuwe formats te komen en zich als onafhankelijke nieuwe speler in de markt neer te zetten wist hij de aandacht te trekken van tv-zenders. Afnemers als de Holland Media Groep, de partij achter de RTL-zenders, zagen in Eyeworks een kans om onder de knellende volumecontracten van Endemol uit te komen. Daar speelde de ondernemer handig op in. 

Reinout Oerlemans gaat in 2006 internationaal in de aanval

In 2006 haalt Oerlemans Joop van den Ende binnen als investeerder, via dienst vc-firma Van den Ende & Deitmers. Zo komt leermeester Joop van den Ende weer om de hoek kijken. Met het groeikapitaal zet Oerlemans op verdere internationalisering in. In korte tijd wordt de ene na de ander producent in Europa, Latijns-Amerika en de rest van de wereld overgenomen. Oerlemans zou een grote wereldkaart op in zijn kantoor hebben met daarop rode vlaggetjes op alle plekken waar Eyeworks terrein verovert. De kracht van zo’n netwerk: in proeftuin Nederland ontwikkelt het creatieve team formats, die bij bewezen succes direct kunnen worden verkocht en geproduceerd in andere landen.   

Tegenwind 

Toen er in 2009 een economische recessie optrad, liep de omzet terug en bleek Eyeworks, als gevolg van een miskoop in Engeland, te hoog aan de wind te zeilen. Oerlemans, in 2008 naar Los Angeles vertrokken om de VS-tak uit te bouwen, moest hals over kop terugkeren om het bedrijf te reorganiseren. In 2011 schakelden Oerlemans en Van den Ende & Deitmers de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in om te kijken of Eyeworks zou kunnen worden overgenomen. Uiteindelijk werd daarvan afgezien en besloten ze zelfstandig te blijven.

24 uur tussen leven en dood (VUmc) 

Ook heeft Eyeworks’ imago een flinke deuk gekregen. Vorig jaar ontstond er een rel rond het VUmc, waar Eyeworks filmde maar vergeten was voor het programma ’24 uur tussen leven en dood’ patiënten te vragen om toestemming. RTL moest uiteindelijk afzien van uitzending.

Succes Eyeworks houdbaar?

Hoewel de Eyeworks een recordomzet kon melden in 2012 (237 miljoen euro), kan de ondernemer Oerlemans niet achterover leunen. De economische crisis is nog steeds niet voorbij. De omzet komt voor een deel uit het produceren van formats van derden, om het omvangrijke wereldwijde productieapparaat aan het werk te houden. Positief is dat Eyeworks in 2012 bankleningen kon herfinancieren, maar het draagt dus nog steeds een flinke schuld mee. Hoewel Eyeworks weer een aantal grote knallers heeft gehad – Sterren Springen – zal de komende jaren moeten blijken of Oerlemans succesvolle eigen formats kan blijven ontwikkelen en zijn zakelijke peetvader Van den Ende werkelijk achterna zal gaan. Waar Eyeworks tien jaar geleden een marktvechter was, moet het nu vooral markt zien te behouden.