Branche: internet, formule 1, ruimtevaart
Onderneemt met: SXC , Lost Boys (LB Icon, LBi), Guerrilla Games, Media Republic
Grootste succes: was met Lost Boys de koning van de 1e internethype
Grootste misser: met Spyker in zee gaan voor een F1-avontuur
Michiel Mol (1969) viel niet ver van de boom, qua ondernemersappel. Vader Jan Mol was mede-oprichter van Volmac een succesvol IT-bedrijf uit de tijd dat de branche nog automatisering heette en dat na een reeks fusies opging in Capgemini. Mol junior werd na zijn studie informatica aan Universiteit Leiden landelijk beroemd met Lost Boys, het bedrijf dat hij oprichtte met vrienden Jan-Pieter Melchior en Cees Kousenmaker.
Ze begonnen in 1993 – het world wide web was nog maar net uitgevonden – programma’s te ontwerpen voor de cd-i, de interactieve cd-rom van Philips, en wonnen een prijs met een cd-rom van het Achterhuis. In de prille dagen van de internetboom groeide Lost Boys aan de Amsterdamse Herengracht uit tot een internetmarketingbedrijf dat een hype op zichzelf werd. Een Darth Vaderpak in de hal, het cactus-logo op de zakenjet van pa; Mol en zijn vrienden straalden vooral uit lol te hebben in het ondernemen. Behalve websites ontwikkelde Lost Boys ook online campagnes en games.
Na het knappen van de dotcomzeepbel kregen ook de Lost Boys het zwaar te verduren. Reorganisatie volgde op reorganisatie, de gracht werd verruild voor een kantoorpand langs de A10 en op zoek naar schaalgrootte fuseerde Lost Boys met het Zweedse en beursgenoteerde IconMedialab in 2002 en Framfab in 2006. De combinatie LB Icon maakte kleine winsten en in onder meer 2009 een flink verlies. In 2010 werd de naam na een fusie met Obtineo gewijzigd in LBi International en werd het bedrijf weer Nederlands, inclusief een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. In de herfst van 2012 kocht de Franse reclamegigant Publicis LBi. Mol en diens vader hadden nog 15 procent van het bedrijf in handen en cashten daarop voor 60 miljoen. Andere aandeelhouders waren Cyrte, het beleggingsvehikel van John de Mol, en Janivo, de holding van de familie De Pont.
Formula, de afdeling games binnen Lost Boys, ging in 2000 samen met Orange Games en Digital Infinity en verder als Lost Boys Games. In 2003 werd het verkocht aan marketingbedrijf Media Republic, een spin-off van Lost Boys, door Mol opgericht samen met onder anderen Bas Verhart. Media Republic maakte er in 2003 een zelfstandige studio van onder de naam Guerrilla Games. Met het spel Killzone hadden de Nederlanders een wereldwijde hit voor Sony in handen. In 2005 kocht Sony Computer Entertainment het gamebedrijf, dat tot op heden voornamelijk Killzone-versies bleef uitbrengen. Mol was een van de 10 aandeelhouders die hun stukken te gelde maakten.
Mol is nogal van de snelheid. Op land gaat het dan over Formule 1. Met Lost Boys sponsorde hij al in 1999 het Arrows-team van Jos Verstappen, later steunde hij Christijan Albers financieel. Het Formule 1-avontuur werd een onderneming, toen Mol zich in 2006 inkocht in Spyker Cars, het bedrijf van Victor Muller om vervolgens het Midland F1-team over te nemen. Dat werd geen succes, mede door de wankele financiële positie van Spyker zelf. Na een jaar kocht Mol het Formule 1-team weer los uit Spyker, met zijn vader en de Indische zakenman Vijay Mallya. De naam van het team werd kort daarna veranderd in Force India. In 2011 stapte een tweede Indiase investeerder in en werd de volledige naam Sahara Force India. Vader en zoon Mol verwaterden tot 15 procent.
Mol beperkt zijn ondernemingen niet tot aarde en lucht: hij trekt ook de ruimte in. Met Space Expedition Corporation (SXC) wil hij vanaf 2014 commerciële ruimtereizen aanbieden vanaf Curacao. Prijs voor een ticket: 75.000 euro. Duur van de vlucht: een uurtje. Er zijn er inmiddels 175 verkocht.
Mol trouwde in 2004 met Paulien Huizinga, voormalig Miss Universe Nederland. Samen kregen ze een dochter en een zoon, in 2011 zijn Huizinga en Mol gescheiden. Hij heeft een relatie met Marlous Mens, dochter van Harry Mens.