Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Teun Koek (operationeel directeur Nederland bij Unibail-Rodamco-Westfield)

teun koek unibail rodamco westfield

Teun Koek (1983) is naar eigen zeggen ‘nooit echt bezig geweest om hogerop te komen’. Hij is wars van types die dat als doel op zich zien. ‘Ware passie hebben voor hetgeen je aan werkt is voor mij het allerbelangrijkst.’

Toch klom hij gestaag op binnen vastgoedconcern Unibail-Rodamco-Westfield. Hij kwam in 2007 binnen als businessanalist, na de master Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds september 2021 is hij Director Operations The Netherlands.

Nuchterheid en overtuigingskracht

Daarvoor was hij twaalf jaar lang verantwoordelijk voor de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage tot Westfield Mall of the Netherlands, het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland met een oppervlakte van 125.000 vierkante meter. Unibail-Rodamco-Westfield investeerde 637 miljoen euro in de verbouwing.

‘Een behoorlijk groot en langdurig project met veel stakeholders’, aldus Koek. Daarbij kwamen zijn persoonlijke eigenschappen goed van pas: ‘nuchterheid, overtuigingskracht, altijd rustig blijven en kansen zien in plaats van problemen’.

In 2021 werd het enorme gebouw geopend. De bezoekers stroomden meteen toe. In het eerste jaar bezochten ruim dertien miljoen mensen ‘The Mall’. Flink meer dan verwacht, ondanks twee lockdowns.

Missie geslaagd dus. Koek had het project niet kunnen voltooien zonder een ‘dreamteam’ van mensen met allerlei specialismen: ontwikkelaars, financiële specialisten, ontwerpers, marketeers, construction managers, etc.

Kritische vragensteller

‘Ik weet zelf weinig van bouwen, maar weet gelukkig wel wie er wél verstand van hebben’, zei Koek in een interview met Velox Magazine. ‘En ik weet wanneer ik net die ene kritische vraag moet stellen om te kijken of ze op het juiste spoor zitten. Als je dat spelletje redelijk verstaat, gaat het goed.’

Een goede leider verzamelt volgens Koek de juiste mensen om zich heen en creëert een gezamenlijke passie. ‘Het ultieme doel van een manager’, noemt hij dat.

Duurzaamheid op een, twee en drie

Wat een jonge manager van nu anders doet dan de voorgaande generatie? Duurzaamheid staat op één, aldus Koek. En ook op twee en drie. ‘De nieuwe generatie zal duurzaamheid echt als prioriteit gaan behandelen in plaats van de window dressing die nu bij de meeste bedrijven en organisaties nog plaatsvindt.’