Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Paulette van Ommen (director health & sustainability bij Ahold Delhaize)

paulette van ommen ahold delhaize

‘Op papier lijkt het misschien alsof ik hard ga, maar qua impact ben ik vrij kritisch op mezelf’, bekent Paulette van Ommen (1986) meteen maar.

Pardon? Als je het afgelopen decennium binnen giganten als EY, DSM en sinds 2020 Ahold Delhaize het topmanagement adviseert over corporate responsibility en klimaatstrategie klinkt dat toch als een behoorlijke steen in de vijver.

Groot ongeduld

Dat kan zijn, maar Van Ommen voelt het grote ongeduld dat veel professionals koesteren die zich inspannen voor het klimaat of een inclusieve en circulaire maatschappij. ‘Wij willen tastbare, schaalbare, positieve impact, wat vaak ook lukt, maar soms niet snel genoeg.’

Van Ommen studeerde na University College Utrecht aan de London School of Economics (development management) en denkt ook buiten haar vaste baan graag mee over haar vakgebied. Ze was lid van de Global Shapers Community van het World Economic Forum, toezichthouder bij Social Enterprise NL en is nu lid van het Creatives for Climate-netwerk.

Scherp op inhoud

Eigenschappen die haar verder brengen? ‘Collega’s noemen me vaak veelzijdig, vindingrijk, verbindend, energiek, gecommitteerd en creatief. Ik ben scherp op de inhoud wanneer dat nodig is. Dat kan ik zijn, omdat ik onafhankelijk ben in mijn missie. Organisaties waar ik mee of bij werk, weten écht dat ik erin zit om hen te veranderen om zodoende een positieve(re) maatschappelijke impact te hebben.’

Dat is mede dankzij de steun van mensen om zich heen. ‘Met stip op nummer 1 staat mijn man Kayvan Kian, die me elke dag weer inspireert met zijn wijsheid, empathie en kalmte.’

Verder is bij DSM toenmalig ceo Feike Sijbesma op verschillende momenten cruciaal geweest. ‘Maar ook daarvoor al, en soms nog steeds.’ In haar eerste werkjaren waren Nancy Kamp-Roelands en Jan Peter Balkenende bij EY belangrijk. ‘Zij gaven mij kansen die bijzonder waren voor een young professional.’

Holistische benadering

Van Ommen hoopt dat de volgende generatie managers ‘holistischer en geïntegreerder’ kunnen nadenken over belangrijke bedrijfsbesluiten. ‘Dat ze meer doorvragen, dwarsverbanden leggen – ook als de chef duurzaamheid niet aan de vergadertafel zit.’

Ook is er een wereld te winnen op het gebied van empathie en een gevoel van collectieve maatschappelijke verantwoordelijkheid. ‘Broodnodig voor de samenwerking binnen en tussen organisaties in mijn vakgebied. In de praktische zin heeft de generatie die tussen 2025-2030 aan het roer staat een cruciale taak, vindt ze.

Laaghangend fruit

‘De volgende generatie zal verantwoordelijk zijn voor het daadwerkelijk behalen van doelstellingen waaraan ceo’s zich hebben gecommitteerd rond de klimaattop in Parijs. Velen van hen hebben inmiddels het stokje overgedragen. De eerste jaren na zo’n belofte zie je in de persberichten typisch ‘laaghangend fruit’ verschijnen. Maar naarmate het eindjaar van zo’n belofte dichterbij komt (bijvoorbeeld, 2030), zal de nakoming ervan soms moeilijker worden.’

Het ideale werk betekent voor de duurzaamheidsexpert werk dat de kans biedt je talenten in te zetten, je te ontwikkelen terwijl je maatschappelijke waarde toevoegt. ‘En waarbij je vooral jezelf kunt zijn, een vrije geest kunt hebben en qua identiteit geen krampachtig onderscheid hoeft te maken tussen ‘ik als mens’ en ‘ik als professional’.