Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Hij werd CEO bij Bever in oktober 2020, midden in de coronacrisis. De keten van buitensportwinkels (veertig in totaal) had het zwaar. Maar corona leverde ook goede dingen op, zag Albert Scholte al snel. Medewerkers gingen spontaan FaceTimen met klanten, ze brachten schaatsen rond toen heel Nederland het ijs op wilde en binnen Bever ontstond zelfs een tijdelijk uitzendbureau. De nieuwe topman zag met genoegen hoe het bedrijf ondanks alles bruiste van energie.
Wie Scholtes LinkedIn-pagina bekijkt, wordt verrast. Hij blijkt een ingenieursopleiding gedaan te hebben aan de TU in Delft, deed onderzoek bij Philips naar de duurzame productie van metalen voor consumentenelektronica en werkte bijna vijf jaar als consultant bij de Boston Consulting Group. Daarna vertrok hij naar Nike, waar hij 13 jaar lang in verschillende functies op het snijvlak van commercie en analytics werkte. Hij verhuisde voor Nike met zijn gezin ook naar Sjanghai, om het merk van daar uit op te bouwen in Hongkong, Taiwan en China. Zelf zegt hij dat hij zijn carrière vooral te danken heeft aan ‘keuzes maken’. ‘Je moet een duidelijk plan hebben en de durf hebben dit pad te volgen’.
Scholte gelooft dat de ‘next generation manager’ zich van de vorige onderscheidt door een grotere focus op de mensen in de organisatie. ‘Die maken het verschil’. Zijn aandacht binnen Bever gaat daarom vooral uit naar de medewerkers, niet alleen naar het huishoudboekje. Hij ontmoette er tijdens de pandemie honderden per Zoom, één op één. Scholte: ‘Onlangs hebben we in het distributiecentrum een swingo georganiseerd (muziek en bingo) met een echte DJ. Het is goed om te zien dat hard werken en plezier hand in hand kunnen gaan. Door die strenge maatregelen en de onzekerheid bestond het gevaar om in een negatieve spiraal terecht te komen, maar wij hebben voor een andere mindset gekozen.’
Die mindset gaat ervan uit dat als de klant niet naar Bever komt, Bever naar de klant gaat. Meer e-commerce dus, maar wel vanuit een bedrijf met een duidelijke maatschappelijke visie. Eentje waarin werknemers uit eigen beweging afval opruimen als ze samen wandelen. ‘Ploggen’, noemen ze dat. Of waar mensen spontaan foto’s en filmpjes van buitensportartikelen maken voor op de site. ‘Heel Nederland weet waar Bever voor staat: wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. De oprechte liefde voor buiten zit verankerd in het DNA van het bedrijf’, zei Scholte daar bij zijn aantreden over.
Zelf wandelt hij iedere avond drie kwartier met zijn echtgenote. In coronatijd was het een uitdaging steeds voor de avondklok thuis te zijn. De pandemie heeft hem de waarde van familie en vrienden nog meer doen beseffen, zegt Scholte nu. ‘De negatieve aspecten van de crisis zijn al honderd keer verteld. Maar de crisis heeft ook positieve dingen opgeleverd.’