Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Philip Padberg (Manager E-commerce bij Albert Heijn)

Het zijn van een leider zat er bij Philip Padberg (1982), manager E-commerce bij Albert Heijn, al vroeg in. Tijdens zijn studie Econometrie was hij ook rector van studentencorps Vindicat in Groningen. Na zijn afstuderen begint hij zijn carrière bij McKinsey, waar hij zichzelf onder meer bijspijkert via een MBA aan de prestigieuze Franse business school INSEAD. Na zeven jaar slaat hij zijn vleugels uit en begint voor zichzelf als change manager, maar dat avontuur is van korte duur: na zes maanden wordt hij betrokken bij de opstart van een nieuw bedrijf: maaltijdbezorger Deliveroo.

Een lastig vraagstuk in het begin, zegt Padberg in een interview met Emerce. ‘Er stond namelijk niets. Ik moest de hele business hier opstarten. Daarna werd mijn rol Europees.’ Als Managing Director Continental Europe werkt hij vanuit Londen. Geluk speelde een belangrijke rol, maar ook zijn nieuwsgierigheid en creativiteit hebben bijgedragen aan zijn carrière. ‘Verder ben ik gedreven én eigenwijs, wat vaak ook het verschil heeft gemaakt.’

Die houding valt ook Albert Heijn op, waar hij van de ook dit jaar aangetreden CEO Marit van Egmond de kans krijgt om zich te bewijzen in zijn huidige rol als General Manager E-commerce. Terwijl Padberg eigenlijk al druk bezig was om een nieuw eigen bedrijf op te starten en naar eigen zeggen al met investeerders in gesprek was, kan hij deze kans naar eigen zeggen niet laten liggen. Aan hem de taak om Albert Heijn online naar de volgende fase te begeleiden.