Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Paul de Raad (1978) maakte twaalf jaar carrière in verschillende commerciële functies bij KLM en Transavia voordat hij in 2017 overstapte naar de energiesector. In oktober van dat jaar begon hij als CCO bij Vandebron, leverancier van duurzame energie van Nederlandse bodem, inmiddels in handen van Essent.
De Raad startte als management trainee bij KLM na een studie Civil Engineering en Geoscience aan de TU-Delft. Hij noemt dat nog altijd ‘een fantastische kans om veel te kunnen zien van zo’n groot bedrijf.’ Door zijn vele banen in de luchtvaartindustrie had hij bijna het stempel ‘airline expert’ gekregen.
De overstap naar Vandebron behoedde hem daarvoor. ‘Na twaalf jaar luchtvaart was het tijd voor een reset. Ik vond het wel best lastig in te schatten hoe zo’n overstap van grote corporate naar kleine startup verloopt, en of je daarin succesvol zult zijn. De bedrijfscultuur en de verantwoordelijkheden zijn diametraal anders.’
‘Ik denk dat ik redelijk snel materie kan overzien en op die manier waarde kan toevoegen, ongeacht de context. Daarbij heb ik helder voor ogen wat ik wil bereiken en durf dat te benoemen. Dat geeft mezelf focus, en hiermee kan ik ook richting geven aan een team, aan de mensen met wie ik samenwerk.’
Een van de grootste verschillen tussen de huidige generatie leiders en de ‘next generation managers’ is volgens Paul de tech savviness. ’Technologie is een integraal en groot onderdeel van een bedrijfsstrategie anno 2020, ongeacht of je een kleine startup bent of een grote corporate. Het werken met jonge, getalenteerde engineers en data scientists vereist een fundamenteel andere manier van werken en leiden. In mijn rollen bij Transavia en nu bij Vandebron heb ik me op dit vlak goed kunnen ontwikkelen. Vandebron is bij mijn weten een van de weinige energiebedrijven met een Chief Technology Officer in de directie.’
Een ander verschil is dat de next generation manager het adagium ‘Meer is beter’ heeft losgelaten. ‘Waar succes voorheen vooral ging over de grootte van het bedrijf, de omzet en de winst, is nu maatschappelijke verantwoordelijkheid cruciaal. Next generation managers staan met volle overtuiging achter hun product, weten wat ze willen achterlaten in de wereld, en zoeken naar een organisatiestructuur, samenwerkingsverbanden en synergieën met partijen die daarbij passen. Echte missiegedrevenheid zal in de toekomst een nog prominentere drijfveer zijn voor jonge professionals dan het nu al is. Bedrijven die erin slagen om dit succesvol te combineren met technologie, komen wat mij betreft dicht in de buurt bij dit ideaalbeeld: een helder en inspirerend doel voor ogen waar mensen aan bij willen dragen, en de capabilities om een plan op grote schaal uit te rollen.’