Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Impact maken, een gezonde teamspirit en de vrijheid om te ondernemen, dat zijn de belangrijkste drijfveren van Martine Tol – van Oostrum (1981). Ruim een jaar is ze inmiddels eindverantwoordelijk voor het merk en de strategie van HEMA. Verdienstelijk, kunnen we wel stellen. Want waar op de achtergrond aandeelhouders en schuldeisers van het geliefde Hollandse warenhuis over elkaar heen rollen, weet Tol – van Oostrum een love brand neer te zetten waar Nederlanders uit alle lagen van de samenleving graag komen shoppen.
Het is terug te zien in de cijfers: de afgelopen 12 maanden groeide het marktaandeel van de keten, zowel online als offline. ‘HEMA is misschien wel het meest geliefde merk van Nederland. De verantwoordelijkheid mogen nemen voor zo’n bijzonder merk en de strategie vorm te geven, dat geeft heel veel energie.’
Tol – van Oostrum studeerde af in Groningen en werkte jarenlang voor McKinsey, waar ze als MT-lid uiteindelijk verantwoordelijk was voor marketing, digitale innovatie (zoals apps en voice search) en de commerciële strategie. Ze gelooft niet dat een goede manager anno 2020 nog louter bezig is met het beklimmen van de corporate ladder of het behalen van kwartaaldoelen: ‘Het ontwikkelen van mensen, bijdragen aan een betere wereld en het faciliteren van meer diversiteit op de werkvloer, om een paar punten te noemen, daar wil de next generation manager graag het verschil kunnen maken. Dat betekent dat er andere keuzes gemaakt zullen worden.’
Als leider wil ze medewerkers de ruimte geven om hun hart te volgen: ‘Dat kunnen grote, levensbepalende beslissingen zijn, maar het kan ook betekenen dat mensen mogen excelleren in wat ze doen. Dat vraagt om ruimte, vertrouwen en vrijheid van zowel een directie als de medewerkers. Het is mooi als je dat kan bereiken. Misschien wel ideaal.’