Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Mark Schröder (1982) is ontegenzeggelijk dé scale-upondernemer van de NL50, en opereert daarbij onder de vleugels van een grotere organisatie. De afgelopen jaren was dat ABN Amro, waar hij na de Haagse Hogeschool en een Master of Business Administration aan de VU in 2010 als trainee binnenkwam. Vanaf 2016 zette hij er als co-founder New10 op, een nieuwe kredietdochter die zich richt op leningen aan het mkb. Helemaal opgezet volgens de spelregels van de fintech: online, barstens vol intelligentie en daardoor snel en handig in het gebruik door klanten.
Primeur: Schröder heeft vlak voor het sluiten van de Next Leadership class of 2020 een job geaccepteerd bij een andere bank. Hij gaat voor de Amsterdam Trade Bank (ATB) aan de slag, ook in een pioniersfunctie, om er een Europese fintech kredietverlener in de markt te zetten. Oneerbiedig gezegd zou je kunnen stellen dat hij zijn truc gaat herhalen, maar de Europese schaal en de opdrachtgever – ATB heeft Russische roots – maken het tot een onvergelijkbaar nieuw avontuur.
“Eigenlijk heb ik enorm veel geluk gehad dat ik altijd heel veel ruimte heb gekregen. Bij geen van mijn banen zat er ooit een dak’, zegt Schröder over zijn vlotte carrière. Met het ondernemerschap als rode draad: ‘Bij ABN Amro Lease kregen we het volledige vertrouwen om echt te mogen ondernemen. We bouwden van scratch een portefeuille op van ruim 500 miljoen euro in drie jaar tijd en we openden een branche in Engeland en Duitsland. Bij New10 hebben we in drie jaar duizenden ondernemers aan krediet geholpen, iets waar ik heel trots op ben, maar tegelijk ben ik ook heel dankbaar dat ik de kans en de ruimte kreeg.’
Als manager op het snijvlak van fintech en new business weet Schröder wat een next gen leider in huis moet hebben. ‘Het wordt nog belangrijker om jezelf steeds beter te begrijpen, zodat je met anderen op een dieper niveau connecties kunt maken. Om echt samen te werken: niet langer dat top-down managen, maar leiden van binnenuit. Niet sturen op ‘hoe’ maar sturen op het ‘waarom’.
Gezien zijn cv ligt het voor de hand dat Schröders ideale bedrijf vooral heel veel vrijheid biedt om te ondernemen, en de vrijheid om van scratch te kunnen denken en te bouwen op basis van vertrouwen. ‘Om samen te vernieuwen en tegelijk samen heel veel lol te beleven.’