Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Al op haar 28e werd Jasmin Vodjdani (1991 en de Benjamin van de NL50 van 2020) bij AkzoNobel bevorderd tot HR-directeur van de divisie die scheepscoatings produceert. Hiermee is ze ook de jongste senior executive in de geschiedenis van de verfmaker. Deze bijzondere prestatie leverde haar al eerder een plekje op in ‘30 onder de 30’, de jaarlijkse talentenlijst van opinieblad Elsevier.
Haar jonge leeftijd is een vruchtbare combinatie met de ervaren technische mannen die ze in haar hoek van het bedrijfsleven om zich heen weet. ‘Van hen leer ik veel, en tegelijkertijd kun je met een frisse blik (en soms ook naïviteit) wel nieuwe inzichten op tafel brengen Ik probeer mezelf elke dag eraan te herinneren om mijn “empathy muscle” te trainen, maar ben ook vrij doelgericht. Dat betekent dat ik echt wat doe met de inzichten die we op tafel krijgen.’
Vodjdani groeide op in het Duitse Bremerhaven en heeft een Iraanse achtergrond. Voor haar studie psychologie toog ze naar Nijmegen om later in Amsterdam haar cum laude af te studeren op het gebied van organisatiepsychologie. Ondertussen was ze studentconsultant bij McKinsey en was ze voorzitter van United Netherlands, een organisatie die elk jaar een select studentengezelschap richting Harvard en Oxford stuurt.
Haar snelle opmars binnen AkzoNobel, waar ze in 2015 als stagiair binnenkwam, heeft volgens haar dan ook te maken met haar inzet. Dat betekent hard werken, ook in avonden en weekenden. En dan helpt het dat Vodjdani zich gesterkt voelt door haar omgeving. ‘In werk en privé heb ik mensen om me heen die in mij geloven en mij helpen mijn leercurve te accelereren.’ Als HR-vrouw gelooft ze erin dat de ontwikkeling van mensen gelijke tred houdt met de ontwikkeling van het bedrijf. ‘Blijf dus investeren in je mensen en dat hoeft echt niet per se een MBA aan een prestigieuze universiteit te zijn.’
Next gen leiders zullen vooral sneller moeten handelen, denkt Vodjdani. ‘Er is geen tijd om maandenlang te vergaderen om tot een besluit te komen. Je moet zelf de ‘lean start-up’ aanpak toepassen en snel reageren op veranderingen en kansen, ook wanneer je niet zeker weet hoe het uit zal pakken.’