Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Ard Bossema (Directeur Marketing en Strategie bij Grolsch)

Net als vele anderen die het tot deze lijst schopten, begon ook de carrière van Ard Bossema (1976) als trainee bij Unilever. Na een master Economie aan de Tilburg University krijgt hij bij het levensmiddelenconcern direct een uitdagende taak toebedeeld: mede-verantwoordelijkheid voor het uitrollen van het merk Bertolli in Nederland. Na zijn traineeship blijft hij bij Unilever en klimt er via een job in Parijs op tot European Brand Development Leader, waarvoor hij naar Hamburg verhuist. ‘Ik heb de mogelijkheid gehad om een aantal keer in het buitenland te mogen wonen en werken, een mooie mogelijkheid om je leercurve te versnellen’, zegt hij er zelf over.

In 2008 maakt Bossema de overstap naar farmaceutisch bedrijf Omega Pharma Nederland. Met zijn team geeft hij daar nieuw elan aan merken als Biodermal en Davitamon. Na een aantal jaar zet hij ook de eerste stappen op het gebied van digitale transformatie en e-commerce binnen het bedrijf.

In 2013 maakt hij weer de oversteek naar de voedingsmiddelen, dit keer naar SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch. Na twee jaar vraagt het bedrijf hem voor de rol van Strategy Director op het Londense hoofdkantoor. Nadat Grolsch in 2016 werd verkocht klopt de nieuwe eigenaar, het Japanse Asahi, aan bij Bossema voor een terugkeer. De ruimte om zijn marketingachtergrond te kunnen combineren met een rol op strategisch vlak is voor Bossema doorslaggevend om terug te keren bij de Twentse brouwer.

Daar krijgt hij veel vrijheid en vertrouwen van de Japanse eigenaar. ‘Het vertrouwen dat je krijgt van je leidinggevende is cruciaal in mijn ogen om succesvol te kunnen zijn en jezelf te kunnen ontwikkelen.’ Maar daar komt ook een hoop verantwoordelijkheid bij kijken, stelde Bossema eerder op MT. ‘Een goede leider is besluitvaardig. Een gekozen richting kan goed of fout zijn, maar je moet bereid zijn die risico’s te dragen.’