Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 (2017)

6. Ikea

CEO: Peter Agnefjäll

Een indrukwekkende 783 miljoen klanten struinden in 2016 een Ikea-vestiging af, op zoek naar een Billy-boekenkast, Klippan-bank of Poäng-fauteuil. De omzetgroei van ruim 7 procent komt vooral uit China. In Europa voelt de Zweedse meubelgigant de hete adem in de nek van bedrijven als H&M en Amazon, die nu ook goedkope, hippe meubels verkopen. En de studenten die de afgelopen decennia hun kamertjes volstouwden met Ikea-meubilair, zijn nu welvarend genoeg om het blauw-gele logo voorbij te lopen, op weg naar een duurdere meubelzaak.

Ikea gaat voor de rijkere klant

Het is daarom nu de oudere, rijkere klant die Ikea-ceo Peter Agnefjäll aan zich wil binden. Hoe? Door steeds twee meubelmodellen aan te bieden: een goedkopere en een duurdere variant. De duurdere variant is dan van beter materiaal of heeft een handiger montagesysteem. Win-win? Grotere omzet voor Ikea, kleiner aantal echtelijke ruzies tijdens het in elkaar zetten van een Billy of Klippan.