Al is je logo nog zo iconisch, wordt je drank in meer dan 200 landen verkocht en bestaat je merk al ruim 130 jaar: is je hoofdproduct in deze health-tijden synoniem aan suiker, dan heb je als bestuurder een probleem. Gelukkig voor Muhtar Kent, die in 2008 bij Coca-Cola werd benoemd tot ceo, erfde hij Coca-Cola (en Fanta en Sprite) Zero. De omzet van deze suikervrije frisdrankjes groeit als kool. De algehele omzet daalde in 2016 echter met 5 procent. Het eveneens caloriearme Coca-Cola Life bijvoorbeeld werd een absolute flop.
Gaat Honest de omzet redden? De icetea is gemaakt van organische theebladeren en bevat nauwelijks calorieën, maar wel een ‘touch of organic cane sugar’. En dat voor een bedrijf dat in de beginjaren cocaïne in haar suikerdrankje deed. Vanaf mei 2017 staat James Quincey aan het roer. Misschien is hij wel de redder. Hij weet in elk geval genoeg over suiker bannen: de afgelopen twee decennia was het zijn taak om het aantal calorieën per drankje terug te dringen.