5.665 zakelijke beslissers gaven hun mening over 2.042 zakelijke dienstverleners in 59 markten. Ze beoordeelden de bedrijven op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook gaven zij de bedrijven een NPS-score.
Het onderzoek naar de meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland wordt uitgevoerd door Amsterdam Centre for Business Innovation*. Voor het onderzoek zijn 59 verschillende vakgebieden gedefinieerd (onderverdeeld in 5 hoofdcategorieën). Voor elk van deze categorieën zijn door de redactie van MT groslijsten gemaakt. Deze lijsten bevatten de grootste en bekendste leveranciers in hun vakgebied.
Een panel van zakelijke beslissers werd uitgenodigd om hun ervaringen te delen. In totaal beoordeelden 5.665 respondenten 2.042 verschillende bedrijven op basis van hun ervaringen met die bedrijven in de afgelopen drie jaar. Respondenten werd gevraagd om hun leveranciers te waarderen op de NPS-schaal van 0 tot 10, en op drie inhoudelijke aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering. Hierbij konden respondenten tot 5 sterren geven.
Om tot de tot de MT1000-ranglijsten voor de verschillende vakgebieden te komen, werd per vakgebied een rangschikking gemaakt op basis van de Net Promotor Score, de waardering op de drie inhoudelijke dimensies en het aantal respondenten dat contact had met een leverancier. Bedrijven met onvoldoende respondenten worden vooralsnog uitgesloten van deelname. De bedrijven die de ranglijsten aanvoeren worden dus niet alleen erg goed gewaardeerd door hun klanten, het zijn ook relatief véél klanten die voor deze bedrijven kiezen.
* Amsterdam Centre for Business Innovation is een kennis-en valorisatiecentrum van de Amsterdam Business School, Universiteit van Amsterdam. Het centre wordt geleid door academic director prof. dr. Henk Volberda. Het onderzoek voor de MT1000 is uitgevoerd door dr. Niels van der Weerdt. De ondergrens voor opname in de MT1000 bedraagt 4 beoordelingen door afzonderlijke respondenten.