Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Next Leadership 50 2020

Mark Deumer (Global Director Operations bij Takeaway.com)

In het laatste jaar van zijn studie Bedrijfskunde vertrekt Mark Deumer (1983) naar Sydney voor een internationale stage bij EY. Eenmaal terug in Nederland, is het echter niet de financiële dienstverlening of accountancy waarin hij blijft hangen. Hij start als management trainee bij TNT Post Groep en stuurt na iets meer dan een jaar de afdeling aan waarin hij is binnengekomen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de zakelijke pakketbezorging.

Als PostNL als postbedrijf afgesplitst wordt, gaat Deumer mee. Hij groeit van een team van vijf mensen naar 40 medewerkers en houdt de regie over de supply chain. Vooral de laatste meters vanuit het bezorgnetwerk naar de consument worden zijn specialiteit.

In die rol valt hij eind 2016 op bij Takeaway.com, het moederbedrijf van maaltijdbezorger Thuisbezorgd. Hij wordt er Global Director Operations, verantwoordelijk voor de logistieke divisie van het bedrijf in onder andere de Benelux, Duitsland en Israël. Hij staat aan de wieg van deze divisie, die onstuimige internationale groei doormaakt. ‘Dat blijkt nu geluk, maar destijds had het ook lef nodig en was het kiezen voor het onbekende.’

Die sprong in het diepe past bij hem. ‘Ik geloof erin dat de manager van de toekomst heel duidelijk moet zijn en keuzes moet durven maken.’ Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, erkent hij. ‘Het is verleidelijk verdeel en heers te spelen, om zo de besluitvorming naar je toe te trekken. Veel lastiger is het om te verbinden en uit te leggen wat je wilt en daarmee de controle uit handen te geven.’

Deumer ziet dat disruptieve bedrijven momenteel erg in trek zijn bij jongeren. ‘Dat is begrijpelijk, want zo’n snelle groei en sterke focus werken enorm inspirerend.’ Tegelijkertijd had hij er zelf juist ook veel aan om te zien hoe de gevestigde orde werkt in de eerste jaren van zijn carrière. ‘Juist om daarna effectief te kunnen zijn binnen die disruptieve bedrijven. Wat dat betreft zijn corporates zo verkeerd nog niet.’