Bedrijf Sligro Food Group
Functie Ceo
Sinds 2008
Als familiebedrijf en beursgenoteerde onderneming combineert Sligro het beste van twee werelden. Althans, zo ziet Koen Slippens het. De kleinzoon van oprichter Abel Slippens staat sinds 2008 aan het roer van de keten van foodretail- en foodservicebedrijven met een jaaromzet van 2,5 miljard euro. Het bedrijf groeit al jaren zo’n 4 procent per jaar. Met zijn foodservicetak is het Veghelse bedrijf in Nederland marktleider. Maar Slippens laat zich daardoor niet in slaap sussen: ‘Als het goed gaat, heb je alle reden om níet te innoveren. Daar moet je voor waken. Bij de Free Record Shop dachten ze ook dat het goed ging, totdat het te laat was om nog van koers te wijzigen. Omdat wij de markt zagen veranderen, besloten we tot een groot innovatieprogramma. Alle afdelingen moesten bedenken waar ze stonden, waar ze over tien jaar willen staan, en hoe ze daar willen komen. De hele organisatie stond daardoor op scherp.’
Het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen is voor Slippens de kern van innovatie, vertelt hij: ‘Nieuwe technologie is belangrijk en mooi, maar een echte visionair bedenkt de stap die aan de techniek vooraf gaat. Denk maar aan Spotify. De techniek is knap, maar de echte innovatie is het businessmodel.’ In maart opende Sligro in Maastricht een nieuwe zelfbedieningsgroothandel. Daarmee introduceerde het bedrijf een nieuwe formule waar het achter de schermen onder de titel ‘Sligro 3.0’ lang aan heeft gewerkt. De Maastrichtse vestiging zal de komende jaren uitgangspunt zijn bij de ontwikkeling van andere grote Sligro-vestigingen in Nederland.
‘Crisis’ komt in het woordenboek van Slippens niet voor. Dat heet bij hem ‘de nieuwe werkelijkheid’. Die gaat hij te lijf door te blijven vernieuwen: ‘Innoveren is geen hobbyisme. Er moet financieel rendement uit komen. Dat hoeft dat niet vanaf dag één, maar het moet wel vanaf dag één de goede kant op gaan.’