Bedrijf ABB
Functie SVP en general manager product group EV charging infrastructure
Sinds 2011
Dit is nog maar het begin, vertelde Hans Streng enkele jaren geleden toen zijn Epyon weer een volgende doorbraak had bereikt. Hij kreeg gelijk, want niet veel later haalde zijn bedrijf 7 miljoen euro financiering op en nog weer een half jaar later werd Epyon, dat zich toelegt op snellaadtechnologie voor elektrische auto's, overgenomen door ABB. Daar opereert Streng nu binnen een corporate omgeving op precies dezelfde positie, maar dan onder een andere functienaam.
In het verleden noemden we Streng al 'een soort Forrest Gump' van de Nederlandse innovatiegeschiedenis, omdat hij steeds opduikt op sleutelmomenten. Hij begon bij het legendarische NatLab van Philips en was betrokken bij de ontwikkeling van de lcd-schermen. Hij gaf eind jaren 90 leiding aan The Industree, producent van kabelmodems. Later was hij directeur van Geotate, pionier in geotagging. En nu zit hij dus weer in de branche waar wordt geïnnoveerd: die van de elektrische auto. 'Ik snap hoe het spelletje gespeeld moet worden', zei hij eerder. 'Maar zo rap als het nu gaat heb ik nog niet eerder meegemaakt.'
Bedrijf: Epyon/ABB
Game: Snelladen
Omzet: 1 miljoen (2009)
Sinds: 2004
Over de omzet van snellaadproducent Epyon is niets meer bekend, sinds het bedrijf in 2011 is overgenomen door het Zwitsers-Zweedse miljardenbedrijf ABB. Dat het niet minder is geworden, is echter wel aannemelijk, zeker nu de elektrische auto steeds verder doorbreekt. Hans Streng (58) is er nog steeds bij, als senior vice president en general manager van de speciaal opgerichte productgroep EV Charging Infrastructure. Vorig jaar noemden we Streng nog 'een soort Forrest Gump' van de Nederlandse innovatiegeschiedenis, omdat hij steeds opduikt op sleutelmomenten. Hij begon bij het legendarische NatLab van Philips en was betrokken bij de ontwikkeling van de lcd-schermen. Hij gaf eind jaren 90 leiding aan The Industree, producent van kabelmodems. Later was hij directeur van Geotate, pionier in geotagging. En nu is het helemaal spannend, nu hij bovenop de ontwikkeling zit van een van de grootste maatschappelijke innovaties uit de recente geschiedenis: de elektrische auto. Epyon (inmiddels dus onderdeel van ABB) ontwikkelt en produceert snellaadpalen voor elektrische voertuigen. Het innovatieve zit hem niet in de hard- maar in de software. Epyon laat de accu, het laadstation en het elektriciteitsnet met elkaar communiceren om zo een optimaal ‘laadprofiel’ te bepalen. Dat betekent dat een accu in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen. De software verzamelt ook allerlei gegevens die zeer interessant zijn voor beheerders van laadstations en energiemaatschappijen. 'Ik snap hoe het spelletje gespeeld moet worden', zei hij er vorig jaar nog over tegen MT. 'Maar zo rap als het nu gaat heb ik nog niet eerder meegemaakt.'