Bedrijf Heineken
Functie Senior director global innovation
Sinds 2012
Fransman die de wereldwijde innovatie-agenda van de Nederlandse bierbrouwer aanstuurt. In die rol was François-Xavier Mahot onder andere verantwoordelijk voor de introductie in 39 landen van het radler-bier van het merk (radler = bier + natuurlijke limonade), die gericht is op een nieuwe generatie bierdrinkers, maar ook meer vrouwen aan het bedrijf moet binden. Volgens Mahot doet het radler-bier van Heineken het stukken beter dan die van de concurrentie. Heineken probeert zo steeds meer nieuwe markten aan te boren, omdat de traditionele bierbusiness, zeker in West-Europa, onder druk staat. Een ander voorbeeld is een nieuw soort thuistap (The Sub, een samenwerking met Krups) dat net als bijvoorbeeld het Nespresso-koffiezetapparaat werkt met vervangbare capsules. Dit apparaat is gericht op de bierdrinkers die letterlijk en figuurlijk op zoek zijn naar iets cools. Het apparaat wordt gepositioneerd in een hoger marktsegment. Mahot vindt het essentieel om innovatie in een systeem te gieten waardoor Heineken niet afhankelijk wordt van de incidentele briljante ingevingen van een individu.
Mahot is relatief nieuw in de wereld van innovatie, al zette hij in een eerder functie wel al eens een nieuw merk succesvol in de markt. Gelooft in open innovatie, was bijvoorbeeld betrokken bij een project dat van consumenten vroeg om nieuwe duurzame verpakkingsmethodes en een crowdsourcingproject voor een nieuw design bierfles. Mahot rapporteert aan de global chief marketing officer van Heineken en moet er als innovatiedirecteur uiteindelijk voor zorgen dat Heineken jaarlijks 6 procent van zijn omzet uit nieuwe producten haalt. Hij is inmiddels goed op weg: in 2013 haalde Heineken 1,1 miljard dollar omzet uit innovaties. Dat komt neer op 5,9 procent van de totale omzet, tegenover 5,3 procent in 2012.