Bedrijf Bol.com
Functie Ceo
Sinds 2000
Vorig jaar boekte Bol.com zijn grootste groei ooit. De opmars van de Nederlandse evenknie van Amazon lijkt onstuitbaar. Het bedrijf is sinds de oprichting in 1999 uitgegroeid tot een van de grootste e-commercebedrijven van ons land. De inlijving door Ahold, dat in 2012 350 miljoen euro neertelde voor de webwinkel, bracht Bol.com in een extra stroomversnelling. Om de groei bij te benen, moet de online retailer jaarlijks bijna honderd nieuwe mensen aannemen.
Dat Bol.com zijn sterke marktpositie jaar op jaar versterkt, komt vooral doordat het zichzelf blijft vernieuwen. Het aanbod is – mede dankzij de aansluiting bij Ahold – enorm uitgebreid, de site is opengesteld voor wederverkopers, en de razendsnelle logistiek is bijna niet te kloppen. Ook in het gebruik van ‘big data’ loopt Bol voorop. Online shoppers krijgen een homepage voorgeschoteld die voor 80 procent is gepersonaliseerd, op basis van eerder zoek- en aankoopgedrag.
Oprichter en ceo Daniel Ropers neemt innovatie bijzonder serieus. ‘Als wij gedurende een jaar precies blijven doen wat we altijd al deden, (…) hebben we een onvoorstelbare achterstand opgelopen,’ zei hij in een interview met bestuurdersblad Management Scope. Hij is ervan doordrongen dat het hoge tempo van innovatie alleen kan worden volgehouden, als de gehele organisatie meewerkt aan het genereren van nieuwe ideeën. Ropers: ‘Veel bedrijven organiseren hun workforce op basis van risicoreductie: ze maken mensen onderling vervangbaar. Wij doen het precies omgekeerd: we accepteren dat Bol.com erg afhankelijk is van iedere medewerker.’ Het lijkt een simpele formule voor innovatie, maar hij werkt wel; eerder dit jaar werd Bol.com tijdens het Thuiswinkel Awards-gala maar weer eens uitgeroepen tot ‘Beste webwinkel van Nederland’.