Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovator of the Year 2014

Bert Habets

Bedrijf RTL Nederland
Functie Ceo
Sinds 2008

Vorig jaar werd hij door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het jaar. De baas van RTL Nederland dankte die verkiezing vooral aan zijn strategische innovaties. Sinds hij in 2008 het stokje overnam van Fons van Westerloo, heeft Bert Habets zijn bedrijf met succes een nieuw tijdperk in geloodst. ‘Innovatie is een must om relevant te blijven in onze branche,’ zegt hij. ‘We moeten buiten onze eigen grenzen denken. Dat betekent het aangaan van partnerships en durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen, ook al zijn die bij aanvang niet direct winstgevend. Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd. Het gaat om goede ideeën en een perfecte uitvoering door samenspel van de juiste specialisten.’

Habets bouwde het traditionele omroepbedrijf om tot een allround media- en entertainmentbedrijf dat niet alleen marktleider is op televisie, maar ook online en op het gebied van video on demand. Habets was de drijvende kracht achter NLziet, een gezamenlijke abonnementsdienst voor de drie online platforms NPO Plus, RTL XL en KIJK. Met de acquisitie van Videoland zette hij een verdere belangrijke stap in de online ontwikkeling van RTL.

De vernieuwing gaat gepaard met solide financiële resultaten. 2013 was zelfs het op een na beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf. ‘We zijn een gezond bedrijf,’ zegt Habets. ‘Dat betekent dat we de ruimte hebben om twee paden te bewandelen. We kunnen investeren in projecten die direct bijdragen aan het bedrijfsresultaat, zoals Buienradar & Videoland, maar ook in veelbelovende strategische projecten, zoals een Multi Channel Network, die tijd verdienen en pas op lange termijn rendabel zijn.’ Dat niet alle nieuwe projecten slagen, vindt Habets een aanvaardbaar risico. Hij citeert graag een uitspraak van de voormalige ceo van RTL Group Gerhard Zeiler: ‘Fail often, fail quickly and fail cheaply.’ Habets: ‘Daar houd ik me nog steeds aan, maar we falen nooit zonder er van te leren. Of zonder ons voordeel ermee te doen bij een volgend project. Want uiteindelijk is de drang om te winnen en uit te blinken in wat we doen altijd de grootste drijfveer.’