Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

Xximo

Opgericht door: Patrick Bunnk, nu nog ceo
In: 2010
Eigenaren:
Patrick Bunnik, Tendris en investeerders
Game:
mobiliteit
Product:
mobiliteitskaart voor auto en openbaar vervoer
Cijfers:
50.000 mobiliteitskaarten in de markt gezet, omzet boven de 10 miljoen euro


Waarom gamechanger?

De benzinemarkt was voor zakelijk verkeer keurig verdeeld onder de grote oliebedrijven, totdat Xximo kwam met zijn mobiliteitspas.

Profiel:

Xximo bundelt alle uitgaven en administratie rondom reizen op één kaart. Door de bundeling van zoveel diensten die met reizen te maken hebben, biedt de kaart gemak voor de zakelijke reiziger. Niet meer goochelen met talloze pasjes die je voortdurend kwijt bent: het is er gewoon één en daar kan alles mee. De pas kan gebruikt worden voor in totaal 21 diensten. Ook je elektrische auto opladen bij de snellaadstations van FastNed, een andere gamechanger uit deze lijst, kan met de Xximo-kaart.

Alle uitgaven rondom reizen zijn gemakkelijk en overzichtelijk bij te houden en af te rekenen. Bedrijven die klant zijn, krijgen nog maar één factuur voor mobiliteit. Zij besparen op hun administratie doordat ze geen stapels bonnetjes en gedrochtelijke Excel-sheets meer krijgen van hun reizende medewerkers. Xximo is niet de enige met een mobiliteitspas: denk bijvoorbeeld aan de MobilityMixx van LeasePlan, goed voor ruim 100.000 kaarten. Maar de groei van Xximo is desalniettemin indrukwekkend. Xximo wordt nu vooral ingezet door leasemaatschappijen, maar ook steeds meer kleinere ondernemingen maken gebruik van de kaart. Om de naamsbekendheid te vergroten is Xximo sponsor van FC Twente.

Het heeft Xximo veel moeite gekost om de tankstations aan te sluiten. Recent is Esso aangesloten op het netwerk. zodoende heeft Xximo nu 3.000 van de 3.800 tankstations in Nederland in zijn netwerk opgenomen. Grote oliemaatschappijen aarzelen om zaken te doen, omdat ze denken marge in te leveren. Shell is de enige van de grote oliemaatschappijen die nu nog niet (volledig) meedoet. Daardoor accepteren niet alle Shell-stations de Xximo-kaart. De inkomsten van Xximo bestaan uit toeslag voor de kaart, merchant fees en commissie fees. De afgelopen 2 jaar heeft Xximo zich vooral gericht op Nederland en België. De komende jaren wil het bedrijf ook voet aan de grond krijgen in Duitsland en Frankrijk .