Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

Food Sense

Opgericht door: Wouter Pol en Karin Löwik
In: 2003
Eigenaren: De oprichters en investeerders PMM Oost en InvestInFuture
Game:
Broodbeleg
Product:
Fred & Ed
Cijfers:
'Miljoenen tubes per jaar'

Waarom gamechanger?

Heeft zich met het broodbelegmerk Fred & Ed in het overvolle supermarktschap gevochten, tussen de gevestigde orde.

Profiel:

De figuurtjes Fred & Ed zijn ruim 10 jaar geleden bedacht door voormalig Unilever-managers Wouter Pol en Karin Löwik. Sindsdien hebben ze zich onder de vlag van het Zwolse bedrijf Food Sense in het supermarktschap gevochten met verschillende soorten broodbeleg, gericht op kinderen tot 12 jaar. De inspiratie haalden Pol en Löwik bij schenkstroop en Pringles, 'producten die het op een andere manier doen'. Het resultaat was een tube met hazelnootpasta, waarna al snel tubes met pindakaas en jam volgden. Zonder stukjes fruit trouwens, want: dat vinden kinderen niet lekker.

Inmiddels verkoopt het bedrijf 'miljoenen' tubes per jaar en is het productaanbod uitgebreid, onder andere met hagelslag en verschillende dranken. Fred & Ed bestaan voor kinderen en hebben daar een naamsbekendheid van meer dan 70 procent. Volgens Pol is een van de succesfactoren van Food Sense dat niet vanuit producten wordt gedacht, maar vanuit de doelgroep en de situaties waarin zij zich bevinden. 'Wij zijn anders. In de food-industrie is de traditie dat je een fabriek hebt waar aan de lopende band koekjes worden gemaakt. Je zorgt er in dat geval voor dat de lijn gevuld wordt met verschillende soorten, totdat de maximale capaciteit is bereikt. Wij kiezen juist vanuit de doelgroep, door bijvoorbeeld veel met kinderen in gesprek te gaan en op zoek te gaan naar producten die iets nieuws voor ze toevoegen. Voor ons is de productie het eindpunt.'

Lees ook:

Hoe Fred & Ed met zijn doelgroep wil meegroeien