Opgericht door: Gerard Deen, Boris Deen en Rob Wagemaker
In: 1993
Eigenaar: 3i
Game: retail
Product: huishoudelijke spullen, levensmiddelen
Cijfers: meer dan 400 filialen
Waarom gamechanger?
Vroeger kocht je kleren in een kledingwinkel, toiletspullen bij de drogist en etenswaar bij de supermarkt. Action besloot die structuur begin jaren 90 los te laten en álles aan te bieden. En dan goedkoop, en elke week wat anders. Een strategie die werkt, want inmiddels heeft het bedrijf meer dan 400 filialen.
Profiel:
Voor wie er nog nooit geweest is: gewoon een keer doen. Ook als de formule je niet aanspreekt, zal het succes je overtuigen. Action startte in 1993 en precies 20 jaar later opende de 400ste winkel. Het bedrijf opereert in het lage segment en hanteert (zeer) lage prijzen voor de producten. Dat lukt mede dankzij een eigen distributiesysteem en door een relatief klein kernassortiment te hebben. Dat geeft de winkel de mogelijkheid om makkelijk veranderingen aan te brengen in het assortiment.
Lees ook:
Wat als fans met je merk aan de haal gaan, over het succes van Actions Facebook-pagina