Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2013

Jos Lunenberg

Bedrijf: Genalice.com

Game: DNA-onderzoek

Omzet: 0 euro

Sinds: 2011

Een GameChanger van wie tot nu toe vooral veel verwacht wordt. Maar wat Jos Lunenberg met Genalice van plan is, is dan ook niet misselijk. Het bedrijf, dat sinds april 2011 is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wil in het huidige kwartaal 'met veel kracht' wereldwijd twee producten lanceren: Genalice Map en Genalice Link. Deze producten zijn op compleet nieuwe algoritmes gebaseerd, die DNA- en biomarkeronderzoek tot wel 200 keer kunnen versnellen en zo ook vele malen goedkoper kunnen maken. Voorheen kon dit onderzoek alleen in datacentra of op zeer grote computernetwerken plaatsvinden. Dankzij Genalice, dat vorig jaar al de Nationale ICT~Office Innovatie Award won, kan dat straks ook in een simpele computer met dual processor en commodity hardware. Wat voorheen dagen tot weken kostte, kan straks in seconden tot minuten. En dan brengt Map (het DNA-onderzoek) ook nog eens de bestandsgrootte met een factor 100 terug, en Link (het biomarkeronderzoek) doet dat zelfs met een factor 1.000. Dat levert niet alleen significante kostenbesparingen op, maar maakt ook het delen van de data een stuk eenvoudiger. Al met al een product waar veel wetenschappers dan ook van zullen watertanden. Vooral die in het kankeronderzoek, want daar is het product uitermate geschikt voor. Nu alleen nog het ontwikkel- en salesteam op peil krijgen om de voorsprong in de markt optimaal te benutten, nog meer investeerders vinden en wat strategische partnerships en allianties sluiten, en de wereld ligt aan de voeten van deze (in potentie) GameChanger in optima forma. 'Ik heb nog nooit, echt nooit zoiets baanbrekends gezien', zei mede-oprichter Bert Reijmerink eerder dit jaar niet voor niets over het product van het bedrijf, dat volgend jaar al een vestiging in de VS wil hebben.