Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

21. Antagonist

Groei: 910 %
Wie: Wouter de Vries
Wat: webhosting
Omzet: 1,5 miljoen euro

Wouter de Vries (25) begon zijn hostingbedrijf met duizend euro zakgeld. "Dat had ik verdiend met de computer die ik won op 13-jarige leeftijd als "Krantenbezorger van het Jaar" bij de Barneveldse Krant." De Vries bouwde websites met zijn pc, een hobby die zichzelf meer dan bedroop. Met zijn eerste server ging hij vervolgens aan de slag met webhosting en domeinregistratie onder de naam Afilas. Dat liep matig, tot hij de naam en strategie wijzigde. “Destijds kon je overal uit tien, vijftien pakketten kiezen. Bij mij ook, want dat hoorde zo, dacht ik. Maar later bedacht ik me: het is veel mooier om één pakket te bieden waar iedereen gebruik van kan maken.”
En zulks geschiedde: De Vries zette alle pakketten – ook de duurdere – om naar een nieuw, universeel pakket, voor een “superlage prijs”. Sindsdien ding het hard, en wist De Vries ondanks de lage prijzen de groei van zijn onderneming volledig te financieren uit de eigen de cash flow. "Eigenlijk hebben we helemaal geen last gehad van de crisis. De crisis heeft misschien zelfs wel bijgedragen aan onze groei. Ons product heeft een enorm scherpe prijs/kwaliteit-verhouding."
"Daarnaast merk je ook dat klanten in moeilijkere tijden kritischer worden, en terecht. Sinds de oprichting van Antagonist in 2004 hebben we ons onuitputtelijk gefocust op customer happiness. Dat klinkt misschien wat cliché, maar we leven het echt en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat zie je onder andere aan het feit dat er inmiddels meer dan 1.800 zeer positieve reviews over ons te vinden zijn op het internet. Daarnaast maakt het onze klanten enorm loyaal en stellen ze zich vrijwillig als ambassadeur op voor ons bedrijf. Dankzij onze fans kunnen we enorm groeien, zonder een cent uit te geven aan marketing."
Wat ook bijdraagt aan de bloei van Antagonist: alle bedrijfsprocessen zijn er geautomatiseerd met zelfontwikkelde software. "In tegenstelling tot veel andere bedrijven kunnen we het ons daadwerkelijk veroorloven, ondanks de lage prijs, om tijd te besteden aan onze klanten. Bovendien zijn we ook enorm schaalbaar. Op technisch gebied ontstaan geen grote pijnpunten door snelle groei."
"Nederland is voor ons te klein, dus we zijn aan het internationaliseren. Als eerste lanceren we in Duitsland, daarna volgen andere landen. De komende jaren gaan wij qua omzet dus flink groeien."