Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

20. Datacenter Group

Groei: 911 %
Wie: Raymond Kasiman, Ali Niknam en Siemon van den Berg
Wat: hosting
Omzet: ruim 2 miljoen euro

The Datacenter Group is in 2007 opgericht door de ondernemers achter hostingbedrijven TransIP en NXS Internet, stuk voor stuk veteranen uit de Fast50. Hun ambitie: een beter datacenter bouwen dan alle bestaande, mede door het zo energiezuinig mogelijk te maken. Daarvoor is onder meer een koelsysteem ontwikkeld dat werkt met buitenlucht en de principes van adiabatische processen toepast. "Met deze energiebesparing kunnen wij sinds 2011 met trots zeggen dat wij het meest energie efficiënte datacenter zijn van Nederland," zegt directeur Joscha Niemann (foto).
Bovendien – afkloppen – heeft het eerste datacenter in Amsterdam een uptime gekend van 100 procent. Tot 2010 werd het moderne datacenter ingezet voor de eigen klanten van TransIP en NXS, maar in dat jaar is het  ook opengesteld voor andere hosting- en internetbedrijven. Sindsdien gaat het met de omzet stijl omhoog. Sinds september 2012 heeft The Datacenter Group alweer een tweede centrale in bedrijf, in Delft. Die is duidelijk op de groei neergezet: tot nu toe is duizend van de 15.000 vierkante meter datavloer verhuurd. De rest komt ongetwijfeld ook snel vol.  "Nederland is een belangrijke vestigingsplaats voor datacentra in Europe. De afgelopen vijf jaar is het aantal datacentra in Nederland verdubbeld, de verwachting is dat de groei alleen nog meer verder en sneller zal toenemen," zegt Niemann.
Duurzame prijzen winnen is mooi, maar voor klanten is het ook belangrijk dat minder stroomverbruik zorgt voor lagere kosten. Juist in deze crisistijd is dat een extra stimulans voor de groei geweest. "Een andere succesfactor is dat we bij de kern van ons bedrijf blijven: we focussen ons puur op het leveren van colocatie en hier willen wij in excelleren. Het bedrijf heeft een platte structuur, zodat alle kennis aanwezig is om eventuele wijzigingen in het bedrijf snel door te kunnen voeren."
Als bottleneck voor verdere groei noemt Niemann het aantrekken van goed personeel. "Wij zijn een jong en groeiend bedrijf en daarom altijd op zoek naar nieuw talent. Ondanks dat Nederland in een crisis zit zou je zeggen dat goed geschoold en gemotiveerd personeel makkelijk te vinden is. Helaas blijkt dit een flinke uitdaging, ook al zijn er verschillende tools beschikbaar tegenwoordig."