Positie 2015: 100
Omzet 2014: 64 miljoen euro
Gemiddelde groei (2010-2014): 13,9%
Gemiddelde EBIT (2010-2014): 2,1%
Gemiddelde ROIC (2010-2014): 2,2%
Ontwikkelt zelfreinigende warmtewisselaars en bedacht de Whizz Wheel, een energiebesparend koelsysteem. De Whizz Wheel werd oorspronkelijk niet bedacht om meer energie te besparen, maar systemen beter te koelen zonder dat de geluidsoverlast toenam.
In opdracht van Exxon Mobil ontwikkelde Bronswerk Heat Transfer uit Nijkerk een enorme ventilator (afmetingen: 4 tot 10 meter) met meer schoepen dan gebruikelijk, die dankzij technieken uit de luchtvaart een aerodynamischer vorm kregen. Daarnaast is het koelsysteem door het gebruik van speciale materialen lichter dan andere varianten. Dat levert een energiebesparing op tot wel 50 procent. Het apparaat wordt inmiddels gebruikt door bedrijven als NAM en Shell, maar het bedrijf ziet ook kansen voor toepassingen als in auto’s, vrachtwagens, binnenschepen en datacenters.
Femke Schaefer-Wering, marketing manager bij Bronswerk, vertelt: 'De sales engineers, de mechanical engineers en de productiemedewerkers zijn constant op zoek naar product verbetering en – ontwikkeling, betere oplossingen, en indien nodig worden hier compleet nieuwe technologieën voor bedacht en ontwikkeld. Dit betekent ook dat onze oplossingen de klant op de lange termijn flinke financiële voordelen op kan leveren, en dit alles maakt ons zeker onderscheidend. Als Bronswerk hebben wij een aantal mooie oplossingen te bieden die de energie efficiëntie in die processen substantieel kan doen toenemen en zodoende zetten wij daarop in.'
Lees ook:
Bestuur: