Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Homerr

homerr juriaan matthijssen mark-jan pieterse

Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse exploiteren met hun duurzame en sociale pakketdienst Homerr een netwerk van pick-up points voor het afhalen en retour brengen van bestellingen. 

Wat: Netwerk van pakketpunten
Wie: Juriaan Matthijssen (38) en Mark-Jan Pieterse (40)
Daagt uit: De bestaande manier van bezorgen en retourneren
Sinds: 2016
Werknemers: 95
Funding: 2 miljoen euro
Website: homerr.com

Startups in pakketbezorging komen in soorten en maten. Je hebt er die alleen de verzending faciliteren met een online platform. Aan de andere kant van het spectrum staan spelers die met een eigen vloot het land doorcrossen.

De rode draad is altijd dat elk pakketje aan de deur moet worden afgeleverd. En daar gaat de logistiek te vaak mis. Dat vond ondernemer Juriaan Matthijssen toen hij Homerr in 2016 oprichtte, samen met Mark-Jan Pieterse, de voormalige PostNL-manager die zich korte tijd later aansloot.

Lokale ondernemers en particulieren verbinden

Mensen zijn ongeveer een derde van de gevallen niet thuis en hebben ook geen zin om daar te wachten op hun bestelling. Buren worden horendol als ze alle pakketjes moeten aannemen. En wat als iets terug moet?

De afhaal- en terugbrengpunten van Homerr zijn het antwoord op die uitdaging van de befaamde last-mile delivery. ‘Consumenten kunnen hun pakket via onze HomerrPunten verzenden of laten bezorgen. Met ruime openingstijden, vaak dus ook in de avonduren. Zo verbinden wij lokale ondernemers en mensen die regelmatig thuis zijn, met de buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de levering van hun online bestelling.’

Jazeker: ook particulieren kunnen een HomerrPunt starten en krijgen dan net als winkeliers en andere ondernemers een vergoeding per pakket. Zo houdt het netwerk nog steeds het sociale karakter waarmee het allemaal begon. ‘Mensen die altijd al pakjes aannamen voor de buurt weten ons te vinden. Ze doen wat ze al deden, maar krijgen daar nu een vergoeding voor’, zei Matthijsen daarover eerder tegen Trouw. De meeste buurtpunten aan huis worden gerund door freelancers en huismannen of -vrouwen.

Homerr wil met zijn netwerk de standaard manier van pakketbezorging uitdagen: ‘De aan huis levering. De houding en het bestel- en retourgedrag van consumenten wordt door verschillende aanbieders in stand gehouden.’ In 2018 haalde Homerr een investering van 1 miljoen euro op bij een groep private investeerders onder leiding van CNBB Equity Partners.

Grote webshops als klant

Inmiddels bestaat het netwerk uit meer dan 2.000 ServicePunten en BuurtPunten in Nederland en België, dat de zakelijke klanten van Homerr kunnen inzetten voor hun leveringen. ‘Daarmee zijn we het grootste onafhankelijke netwerk van ophaal- en afgiftepunten van Nederland en België.’

Vinted, Zalando, Zara en Decathlon zijn bekende gebruikers van de dienst, waarachter flink wat technologie schuilgaat. ‘We hebben een dynamische pick-up en drop-off managementtool opgezet waardoor we volledig geautomatiseerd het netwerk kunnen managen.’ 

Asset light en duurzaam

Aanvankelijk focuste Homerr zich volledig op de servicepunten, maar al snel bleek dat het het vervoer van en naar die punten ook moest regisseren. Over eigen busjes of andere vervoersmiddelen beschikt Homerr niet – in deze tijd lijkt het een voordeel om zo asset light te opereren. Het maakt gebruik van bestaande routes en capaciteit van pakketbezorgers. ‘Zo beperken we de uitstoot van CO2 en fijnstof.’

Die besparing komt nog boven op de intrinsieke winst van het model: er gaan geen dieselbusjes meer voor niks langs de honderdduizenden voordeuren die dagelijks gesloten blijven voor bezorgers. De claim is dat zo per bestelling tot 79 procent CO2-uitstoot wordt bespaard.

Vorig jaar nam de pakketservice een nieuwe stap door uit te breiden naar België en een eigen distributiecentrum te openen in Breda. Ook haalde het de banden met (lokale) vervoerders verder aan: die kregen de beschikking over een nieuwe app, waarmee ze de ritten vanuit de Homerr-depots kunnen plannen.

Want dat Homerr ruimte nodig heeft om verder te groeien is wel duidelijk: onlangs eindigde het in de top vijf van de Deloitte Technology Fast 50 van snelstgroeiende techbedrijven, met een omzetgroei van 4.396 procent over de afgelopen drie jaar.