Met CarbonX ontwikkelen Rutger van Raalten en Daniela Sordi een koolstofmateriaal dat ervoor zorgt dat autobanden minder vervuilend zijn.
Wat: Koolstofmateriaal voor autobanden
Wie: Rutger van Raalten (40) en Daniela Sordi (43)
Daagt uit: Bandenfabrikanten en de koolstofindustrie
Sinds: 2014
Omzet: 2,5 miljoen (2022)
Website: carbonx.nl
Iedere automobilist weet dat hij regelmatig de bandjes op spanning moet brengen. Niet alleen prettig voor het rijcomfort en de veiligheid, maar ook goed voor het milieu en de portemonnee door het lagere brandstofverbruik en minder slijtage.
Voor de Delftse startup CarbonX is dat nog niet genoeg: zij proberen autobanden nog verder te verduurzamen.
Tachtig procent van de CO2-uitstoot van autobanden vindt namelijk plaats tijdens het gebruik van de banden. De startup heeft daarom een koolstofmateriaal ontwikkeld dat toegevoegd kan worden aan autobanden zodat het rubber minder rolweerstand heeft. Hierdoor gaan de banden niet alleen langer mee, het brandstofverbruik gaat ook omlaag. Doordat de banden langer meegaan, komen er minder microplasticdeeltjes in het milieu terecht.
Het verschil met de ‘traditionele’ koolstofproductie legde Van Raalten in een interview met Kunststof en Rubber als volgt uit. ‘Wij gebruiken wel dezelfde grondstof, namelijk de zwaarste fractie van aardolie. Maar daar stoppen wij zeep en water bij. Dit is eigenlijk heel contra-intuïtief, want je stopt water in de feedstock, in plaats van koolstof. Je verwacht daarom dat de omzetting naar koolstof verslechtert. Maar dat is niet zo.’
De kiem van het bedrijf is gelegen aan, hoe kan het ook anders, de TU Delft. Van Raalten was in 2007 onderdeel van de onderzoeksgroep die CarbonX uitvond en vervolgens in 2009 patenteerde. Aanvankelijk is het zoeken naar een toepassing, samen met co-founder Daniela Sordi, vandaaruit begonnen. Zo werd CarbonX bijvoorbeeld al gebruikt als epoxy bij hockeysticks.
Na enkele jaren zoeken was het geld wel nagenoeg op. Gelukkig werd er in Sequioa Capital een grote investeerder gevonden onder wiens vleugels de founders gericht naar een product-market fit konden zoeken. Inmiddels heeft het bedrijf zo’n 10 miljoen euro groeigeld ontvangen en lijken autobanden de perfecte toepassing van zijn vinding.
De Delftenaren claimen dat hun vinding in potentie wereldwijd jaarlijks 13 miljard euro aan brandstofkosten kan besparen. Tegelijkertijd wordt de mondiale CO2-uitstoot van het wegvervoer met 2 procent gereduceerd.
Om deze innovatie vorm te geven, hoeft CarbonX niet eens dure fabrieken neer te zetten. Het kan gebruikmaken van bestaande productielijnen. Ook opvallend in zowel de automotive-industrie als in Delft: de startup kent een man-vrouwverhouding van fiftyfifty.
Hoewel CarbonX met vijfentwintig medewerkers nog van bescheiden omvang is, zijn de ambities groot. Over drie jaar hoopt het bedrijf de bandenmarkt te domineren door een marktaandeel van 25 tot 30 procent te hebben gepakt.
De internationale groei krijgt mogelijk een stimulans doordat de startup begin volgend jaar met de Nederlandse delegatie meegaat naar de CES, de fameuze Consumer Electronics Show in Las Vegas.
Intussen wordt ook gewerkt aan het uitbreiden van het productportfolio. Het bedrijf wil ook lithium-ion-batterijen voorzien van CarbonX. Door de Delftse magic sauce moeten de batterijen binnen drie minuten zijn opgeladen.