Patrick Meutzner, Marcel van de Weerd en Igo Trampe bouwden met Trengo een all-in-one-communicatieplatform voor bedrijven.
Wat: Communicatieplatform
Wie: Patrick Meutzner (32), Marcel van de Weerd (29) en Igo Trampe (53)
Daagt uit: Partijen als Zendesk, Freshdesk en Frontapp
Sinds: 2015
Werknemers: 75
Funding: 32,75 miljoen euro
Website: trengo.com
Het is een bekende ergernis bij communicatie- en klantenservicemedewerkers van grote concerns: ze krijgen aan het bedrijf gerichte mailtjes, Facebook- en WhatsApp-berichtjes en sporadisch zelfs een voiceberichtje. Al die verschillende platforms langsgaan, dat is niet te doen. Enter scaleup Trengo, dat al dit soort berichtjes op één platform aan bedrijven presenteert. Op die manier, zo luidt de filosofie, kan de klantenservice een stuk eenvoudiger zijn werk uitvoeren.
Het in 2015 opgerichte Utrechtse bedrijf haalde dit jaar een sloot geld van liefst 31 miljoen euro op bij onder meer de Amerikaanse durfinvesteerder Insight Partners. Trengo, dat al afnemers in zestig landen heeft, kan er verder mee internationaliseren. Zo openen ze binnenkort een groter kantoor in thuisbasis Utrecht. Groeien doet Trengo snel: een jaar geleden had de scaleup nog 700 klanten, inmiddels zijn dat er zo’n 2.400. Iedere maand verwerkt hij zo’n 12,5 miljoen berichten voor ruim 20.000 gebruikers. Er werken inmiddels 85 mensen bij het concern.
Het bedrijf stelt branchegenoten als MessageBird, Zendesk, Freshdesk en Frontapp uit te dagen. Hoe ze dat doen? Door onder meer harder in te zetten op groei, betoogt ceo Meutzner. ‘We voegen continu nieuwe features en channels toe.’ Ook de samenwerking met Insight Partners helpt de startup verder, betoogt de ondernemer. ‘Zij hebben meer dan vijftig unicorns voortgebracht en ruim 45 beursgangen begeleid. We maken gebruik van hun kennis en kunde om de concurrentie voor te blijven.’
Want ja, een beursgang is waar Trengo uiteindelijk van droomt, zo gaf Meutzner al eerder dit jaar aan tegenover MT/Sprout. ‘We hebben nog niks concreets op tafel liggen, maar hebben wel die ambitie’, zei hij, om er later in het gesprek treffend aan toe te voegen: ‘Uiteindelijk streven wij naar werelddominantie en Insight Partners kan ons daar heel goed bij helpen.’