Wat: Platform om clips uit videogames op te nemen en te delen
Wie: Joshua Lipson (26), Pim de Witte (25), Zaid Elnasser(25) en Iggy Harmsen (25)
Sinds: 2017
Omzet: onbekend
Investering: 12,5 miljoen dollar
Werknemers: 30
Daagt uit: Streaming-platformen als Twitch en YouTube
Website: www.medal.tv
Voor de oudere lezer is de dienst van Medal.tv waarschijnlijk abacadabra, maar onder jongeren is esports mateloos populair. Het spelen van competitieve videogames tegen anderen levert dan ook vaak beelden op die je wilt delen met vrienden en kennissen. Een goal in Rocket League of een overwinning in Fortnite is immers pas echt geslaagd als het veel likes oplevert via Instagram, TikTok of Snapchat. Medal.tv maakt dat mogelijk. Via zijn software kunnen gamers razendsnel hun favoriete videoclips opslaan en delen met de achterban. Zie het als digitale zelfverheerlijking voor Gen Z.
Dit jaar alleen al zal de markt voor esports wereldwijd 1,1 miljard dollar in het laatje brengen en platformen als Medal.tv profiteren daar an mee. Het platform groeit als een dolle en trekt inmiddels 1 miljoen gebruikers per dag op zijn apps voor desktops en mobiele platformen. Het verdienmodel moet nog komen, eerst is het zaak dat een flinke schare gamers van de dienst gebruik gaan maken. Het bedrijf erachter heeft inmiddels vestigingen in Amsterdam, LA en Seattle. ‘In de wereld van gaming clips zijn wij nu de grootste’, zegt Iggy Harmsen.
Medal.tv is niet het eerste succesvolle bedrijf van mede-oprichter Pim de Witte. Met zijn vorige gamehostingbedrijf SoulSplit had hij op zijn 19de al een miljoenenomzet en een dertigtal medewerkers in dienst. Later werkte hij onder meer aan een tablet voor Artsen zonder Grenzen om de hulp in ebola-gebieden te verbeteren. Maar in de gamewereld is hij meer thuis – en krijgt hij ook vertrouwen van internationale investeerders, die vorig jaar nog 9 miljoen dollar in Medal.tv staken, onder leiding van het Hongkongse Horizons Ventures. Partijen als Makers Fund, Backed.VC, en Social Starts waren toen al aan boord en lapten bij.
De komende tijd besteedt het bedrijf aan de ontwikkeling van het platfom door extra social features toe te voegen en meer gamers met elkaar te laten kennismaken. Het bedrijf heeft in ieder geval geen last van de pandemie: ‘We hebben een gezonde burn rate en runway. Een exploderende gamemarkt tijdens corona zorgt ervoor dat wij de coronacrisis verslaan.’