Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Gameye

Wat: Servers voor online videogames
Wie: Denise Helderop (34), Elmer Bulthuis (41) en Sebastiaan Heijne (41)
Sinds: 2017
Omzet: niet gedeeld
Investering: 4 miljoen dollar
Werknemers: 8
Daagt uit: Aanbieders van cloudservers o.a. AWS en Google Cloud
Website: www.gameye.com

Het Rotterdamse bedrijf Gameye biedt een glasheldere propositie: de infrastructuur achter online multiplayer videogames zo gestroomlijnd mogelijk maken. Met 1,1 miljard dollar per jaar dat inmiddels wereldwijd in de esports-markt omgaat, is het geen verkeerde business om in te zitten. Zeker tijdens een pandemie, waar meer mensen binnenshuis vertier zoeken: ‘Gamen is niet meer weg te denken uit het huidige, dagelijkse leven. Juist in tijden van Covid-19 is de gamingsector enorm gegroeid, doordat mensen thuis naar mogelijkheden zoeken zich te vermaken. En online spellen spelen met vrienden krijgt daarbij bovengemiddeld veel aandacht omdat het niet alleen entertainment, maar ook sociaal contact biedt.’

Ontwikkelaars

Gameye richt zich niet zozeer op de consument, als wel op de ontwikkelaars van video games. Het hosten van online gamesessies is namelijk een vak apart: veel spelers moeten tegelijkertijd over dezelfde data beschikken. Heeft de ene speler minder vertraging op de lijn, dan kan dat voor oneerlijke voordelen zorgen. Gameye belooft dat te voorkomen met zijn infrastructuur, waarmee de spelontwikkelaars hun software kunnen koppelen via een API. ‘Onze technologie schaalt mee met de vraag: zijn er op een bepaald moment veel spelers in een regio, zal de gamer daar niets van merken. Voor de ontwikkelaar bespaart dit bespaart kosten, omdat er niet continu een groot serverpark moet draaien.’

Partners

Dit jaar bewees Gameye zijn kunsten al via het 5G-netwerk in Duitsland. De Nederlanders dagen enerzijds gevestigde cloudpartijen als AWS en Microsoft Azure uit, maar ze zoeken ook graag de samenwerking op. ‘Met partners als Microsoft en het Chinese Tencent hebben wij in korte tijd grote namen weten te overtuigen van onze technologie en aanpak. We durven te zeggen dat wij de meest kosteneffectieve en de meest makkelijk te gebruiken manier hebben ontwikkeld om de sector van online gaming vooruit te helpen. Omdat alles in-house gebeurt zijn we ook enorm flexibel en kunnen we onze tech binnen no-time aan de eisen van de zich constant ontwikkelende markt aanpassen.’