Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2019

Minibrew

Wat: bierbrouwmachine voor thuis
Wie: Bart van de Kooij en Olivier van Oord 
Sinds: 2015 
Werknemers: 20
Daagt uit: Heineken
Website: Minibrew.io

Minibrew is – heel simpel gezegd – de Nespresso voor bier: zet de vernuftige machine op je aanrecht, vul hem met de juiste ingrediënten, bepaal met een app je smaakprofiel en de machine doet de rest. “We geven mensen een nieuwe manier om bier te ontdekken, brouwen en serveren”, zegt Bart van de Kooij (foto midden), die het bedrijf in 2015 oprichtte met Olivier van Oord (foto rechts).

Het Utrechtse bedrijf (eerder nog startup van het jaar) daagt bedrijven als Heineken uit, maar werkt wel met de “gevestigde orde” van bij elkaar 21 merken speciaalbier, waaronder brouwerij De Leckere, Jopen en Bird Brewery. Van de Kooij: “Biermerken zien Minibrew als nieuw distributiekanaal om te verkopen. Op die manier brengen we brouwerij en eindgebruiker samen via ons platform.”

Brexit-biertje

Die bierbrouwers gebruiken de Minibrew ook om nieuwe smaken te testen. Zo lanceerde brouwerij Hommeles onlangs een ‘Don’t Leave Me This Way’ Brexit-bier, waarvoor de eerste proefbrouwsels werden gemaakt met een Minibrew. Bezitters van een Minibrew kunnen het recept straks over de hele wereld zelf nabrouwen.

Om die uitdaging te financieren haalde Minibrew tot nu toe bijna 6 miljoen euro aan groeigeld uit de markt. Het prototype werd in 2015 gefund met een crowdfundingcampagne op Indiegogo, later gevolgd door seed-investeringen van bij elkaar 5 miljoen, afkomstig van onder andere VOC Capital en Hoving & Partners. Minibrew haalde in 2017 Edwin Blom (foto links), voormalig directielid van Grolsch, binnen als CEO.

Disruptief

Minibrew gaat voor marktleiderschap, zeg Van de Kooij. “Door hard te drukken op productinnovatie om de hardware goedkoper te maken en te vernieuwen. Via ons platform ontwikkelen we features waarbij iedereen de kans te krijgt om recepten te ontwikkelen.” Daarmee kunnen bedenkers van recepten geld verdienen. 

Minibrew werkt samen met een aan brouwwinkels zoals Braumarkt, Humlegardens (de grootste in Zweden), Brouwland (Belgie) en Rauch & Brauch (Zwitserland). Binnenkort ligt de machine ook bij Amazon Launchpad, een gecureerde marktplaats waarmee Amazon startups een etalage geeft. De Nederlandse CTO van Amazon Werner Volgels steunt het Minibrew, zegt Van de Kooij, “want hij is zelf een thuisbrouwer en ziet het disruptive element die het teweeg kan brengen”.

Minibrew wil samen met brouwlocaties en lokale retailers een experience neerzetten, “zodat heel Nederland gaat brouwen”. “En we richten onze pijlen op landen waar veel speciaalbier wordt geconsumeerd, zelf maken een trend is en alcohol duur, zoals Engeland, Zweden en Finland.”

Grootste uitdaging daarbij? Van de Kooij: “Focus binnen het team en efficiency in het besteden van elke euro in marketing, op basis van een multichannel-strategie in diverse landen. Het neerzetten van de juiste cultuur gaat hier een leidende rol in spelen.”