Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2019

Jellow

Wat: freelancersplatform
Wie: Noel Wilson (48) en Lars Evers (42)
Sinds: 2012
Werknemers: 21
Daagt uit: grote intermediairs
Website: Jellow.nl

Intermediairs zoals Yacht en Brunel vragen onbehoorlijk hoge marges voor het vinden van freelancers, vinden Noel Wilson en Lars Evers. Met hun onlineplatform Jellow pakken ze dat probleem aan, door te werken met een maandelijks abonnement voor bedrijven, in plaats van een marge per opdracht. Voor freelancers is Jellow gratis.

De flexdienst is naar eigen zeggen het enige online platform dat géén intermediairs toelaat, maar alleen eindklanten. “We laten bedrijven samen bouwen aan één freelance-netwerk”, zegt Evers. Jellow gaat zelf dus niet tussen freelancers en opdrachtgevers zitten. Die disruptieve aanpak in de flexeconomie is tegelijk de grootste uitdaging: de markt van een succes-fee (achteraf) naar een abonnementsmodel (vooraf) zien te krijgen.

Jellow belooft bedrijven dat zij binnen 24 uur in contact komen met freelancers, en zo eenvoudig hun eigen freelance-pool op kunnen bouwen. “Hierdoor hebben zij nooit meer een intermediair of recruitment-bureau nodig.”

Booking.com 

Tot nu sloten zich ruim 28.000 freelancers aan op het Jellow-netwerk, een aantal dat met zo’n 1000 mensen per maand groeit. Denk aan zelfstandige ondernemers op het gebied van marketing, design, IT en juridische zaken. Jellow houdt het platform discreet: freelancers zijn met hun profiel (naam, functie, vakgebied, ervaring, indicatief uurtarief, foto en beschikbaarheid) alleen zichtbaar voor opdrachtgevers, en niet voor andere freelancers.

Op dit moment zijn er ruim 1700 opdrachtgevers actief op het platform, waaronder Booking.com, de KNVB, de Rijksuniversiteit Groningen, T-Mobile en de gemeente Assen. De insteek is dat bedrijven potentiële freelancers proactief benaderen. Dat zorgt ervoor dat freelancers zo relevant mogelijke opdrachten krijgen, en een goede kans maken om gekozen te worden. Opdrachtgevers kunnen ook hun eigen freelancepools opbouwen, een eigen netwerk van freelancers met wie ze graag samenwerken.

De grens over

Het bedrijf haalde, naast startkapitaal van Wilson en Evers zelf, tot nu toe 1,7 miljoen euro aan groeigeld op bij een aantal informals, regionale investeerder NOM maar ook bij Mediahuis, de Belgisch-Nederlandse mediagroep die eigenaar is van onder andere NRC en de Telegraaf. Dankzij Mediahuis maakte Jellow vorig jaar ook de stap naar België, waar het concept volgens Evers ook goed aanslaat. Dat geeft ook Nederlandse freelancers en opdrachtgevers de mogelijkheid om over de grens te werken.

Evers en Wilson willen eind 2021 het grootste freelance-platform zijn in de Benelux. Evers: “Onze BHAG was 2025, maar dit hebben we recent aangescherpt.”