Wat: E-learning
Wie: Maarten Franken (51) en Patrick Stijfs (54)
Sinds: 1 januari 2011
Omzet: 18 miljoen euro
Werknemers: 140
Daagt uit: Traditionele opleiders
Website: goodhabitz.com
GoodHabitz is ontstaan als ‘een visie die in 2011 op een viltje is geschreven’. Oprichters Maarten Franken en Patrick Stijfs wilden een bedrijf opzetten dat onbeperkt toegang biedt tot generieke online trainingen, van leiderschapstrainingen tot time management en Excel. Met een (corporate) abonnement kunnen alle medewerkers van hun klanten (in zeven talen) onbeperkt leren. Met klanten als ABN Amro, KLM en alle ministeries, maar bijvoorbeeld ook MetaalCompagnie Brabant voorziet GoodHabitz duidelijk in een sterk groeiende behoefte.
“Wij worden ook wel de Netflix van het leren genoemd”, zegt Franken. “Iedereen kan bij ons zoveel leren als ze willen. En leren mag ‘gewoon’ leuk en speels zijn. Net als Netflix werken wij continu aan een nieuw aanbod. Met ons team van zo’n 140 mensen maken we voortdurend nieuwe cursussen.”
Dat GoodHabitz momenteel enorm aan het groeien is, blijkt wel uit de internationale stappen die het Brabantse bedrijf zet. Inmiddels staan er – naast de lichtstad – ook kantoren in Frankfurt, Londen, Parijs, Antwerpen en Madrid. De komende jaren moeten er nog vestigingen met lokale medewerkers komen in Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.
Franken: “In Nederland hebben we nu circa dertig procent van de markt in handen. In Europa kunnen we nog veel winnen, maar daar zijn we pas kort geleden gestart. Onze doelstelling is om een marktaandeel van meer dan zestig procent in ons land te veroveren. Maar wij hebben er geen enkele twijfel over dat wij dé marktleider op het gebied van online cursussen worden in Europa.”
Die Europese groei werd bekostigd door het instappen van Parcom Capital eind 2016. GoodHabitz kwam dat jaar voor vijftig procent in handen van de investeringsmaatschappij, maar er werd niet vermeld hoeveel geld er met de deal is gemoeid. Parcom kreeg met ondernemer Robert van der Wallen in ieder geval een commissaris bij het Eindhovense bedrijf. Die oprichter van marketingbedrijf Brandloyalty speelde bij de totstandkoming van de deal ‘een prominente rol.’
“We groeien nu in Europa met circa 35 abonnementen per maand van 25k per jaar”, aldus Franken. “Onze retentie is daarbij meer dan 95 procent. Met ons disruptieve model zijn wij de doorn in het oog van iedereen die zich richt op de individueel betalende cursist, zowel traditioneel als online. De forse groei van ons nog jonge bedrijf en het continu professionaliseren is wel een flinke kluif, maar dat hebben we ook onder controle.”