Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

GoSpooky

Wat: Snapchat marketing
Wie: Liam Tjoa (21) en Tim van der Wiel (20)
Daagt uit: Traditionele reclame- en mediabureaus
Sinds: 2015
Medewerkers: 8 Fte
Website: Gospooky.com

Tim van der Wiel en Liam Tjoa begonnen al piepjong als specialisten in social media: de een adviseerde een paar jaar geleden dancelabel Spinnin’ Records, de ander werkte voor de NOS aan een Snapchat-account toen de oprichters van GoSpooky elkaar via Facebook leerden kennen.

Wennen aan Snapchat

Ze besloten een bedrijf te bouwen rond Snapchat, het socialemediakanaal dat in die tijd enorm in opkomst was onder jongeren. Wat zij voor NOS en Spinnin’ Records deden, konden ze voor veel meer merken doen, bedachten de twee, die al eerder in de Sprout 25 onder de 25 lijst van talentvolle jonge ondernemers schitterden. De onbekendheid en onwennigheid met Snapchat bij gevestigde marketeers wisten ze na een half jaar handig te ondervangen: GoSpooky ging zelf campagnes maken.

Nieuwe media

Dat doet het inmiddels voor grote merken, waaronder KLM, Hema en Ikea, maar ook voor festivals als Lowlands. Daarmee dagen ze de traditionele bureaus uit met hun eigen visie op reclame. “Wij kijken, naast natuurlijk het merk, meer inhoudelijk naar gebruiker en platform. Onze platform-specifieke kennis is een expertise waar veel merken graag gebruik van maken.” GoSpooky creëerde ook een eigen dashboard waarmee het bij video’s eenvoudig kan zien wat wel en wat niet werkt. Dat Facebook-dochter Instagram Snapchat na-aapte met Instagram Stories kwam handig van pas: een prima extra kanaal en extra inkomstenbron. GoSpooky verbreedde gaandeweg zijn activiteiten en is uitgegroeid tot reclamebureau gericht op nieuwe media, met de nadruk op mobiel.

Naar de VS

GoSpooky groeit ‘zo natuurlijk mogelijk’ en maakt winst, zei Van der Wiel eerder tegen Sprout. Of zijn bedrijf ook de komende jaren winst zal blijven maken, weet Van der Wiel nog niet zeker. Het buitenland lonkt en een kantoor in een ander land openen, kost geld. “We willen uitbreiden naar de Verenigde Staten. Wanneer weten we nog niet, maar Amerika verover je alleen met Amerikanen. We moeten er dus een kantoor openen.” Nog steeds maakt GoSpooky echter verreweg de grootste omzetgroei in het thuisland, realiseert de ondernemer zich. “Daar richten we ons dus eerst op. Je moet nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.”