Wat: digitaal designsoftware
Wie: Koen Bok en Jorn van Dijk
Sinds: 2015
Werknemers: 23
Daagt uit: Adobe, InVision, Sketch
Website: Framer.com
Framer helpt bedrijven bij het maken van responsive prototypes voor apps en websites, met behulp van klikbare, interactieve componenten zoals live kaarten en videospelers. Nadat ze een component getekend hebben, kunnen ontwerpers die onderdelen direct delen met programmeurs binnen het bedrijf. De dienst speelt zich volledig af in de browser, en kennis van programmeercodes is niet vereist. Bekende gebruikers zijn (medewerkers van) Google, Dropbox en Uber, dat er de laatste versie van zijn taxi-app mee bouwde. Framer heeft ook een online Store waar design-onderdelen uitgewisseld kunnen worden.
Koen Bok en Jorn van Dijk ontwikkelden de dienst toen ze bij Facebook werkten, de social media-gigant die hun vorige bedrijf Sofa in 2011 had ingelijfd, waarna de twee naar Californië waren verhuisd. Bij Facebook werkte Bok onder meer aan de eerste versie van berichtenservice Messenger, terwijl Van Dijk zich op de fotofunctie stortte. Om hun ontwerpen beter te kunnen presenteren, inclusief een duidelijk user experience, bedachten de twee het idee achter wat Framer zou worden. De belofte van een potentieel nieuw bedrijf was genoeg om ontslag te nemen bij Facebook en terug te keren naar Nederland.
Voor Framer haalden Bok en Van Dijk tot nu toe 9 miljoen dollar financiering op, waaronder een ronde van 7,7 miljoen dollar eind 2017, afkomstig van investeerder Accell. Framer neemt het op tegen giganten als Adobe Systems (Photoshop, Illustrator, Adobe XD), en zit ook in het vaarwater van de digitale ontwerptools van InVision en het – eveneens Nederlandse – Sketch.
De dienst claimt enkele tienduizenden actieve gebruikers per maand, goed voor een omzet van “boven de 1 miljoen dollar”, aldus Bok eerder tegen het FD. Licenties variëren van 150 dollar per persoon voor zelfstandige designers en kleine bedrijven tot 400 dollar voor grote bedrijven.
Nu de techniek staat, moet Framer zich ontwikkelen tot een verkoop- en marketingkampioen. Daarbij moet ook het verdienmodel voor grote bedrijven wat Bok betreft op de schop. “Onze prijs is gebaseerd op wat we kosten, niet op de waarde die we aan bedrijven toevoegen.” Zo leverde het Framer-abonnement van Uber volgens Bok zijn bedrijf stiekem minder op dan wat Framer zelf aan Uber-ritjes uitgaf.