Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Bux

Wat: beurs-app
Wie: Nick Bortot, Robbert Bos, Joost van de Wijgerd, Egbert Pronk
Daagt uit: brokers
Sinds: 2014 
Funding: 20 miljoen
Omzet: niet openbaar
Website: Getbux.nl

Bux wil laten zien dat de beleggen niet per se saai en complex hoeft te zijn. “Onze slogan is niet voor niets: Let’s rock the world of finance”, zegt medeoprichter Nick Bortot. Samen met Robbert Bos, Joost van de Wijgerd en Egbert Pronk lanceerde hij in 2014 een app die de beurs voor iedereen zo toegankelijk mogelijk moet maken. “Bestaande apps en websites van banken en brokers waren destijds niet echt uitnodigend voor mensen die met beleggen aan de slag wilden, en de meeste zijn dat nog steeds niet.”

De beurs heeft Bortot altijd gefascineerd, zegt de ondernemer (eerder een van de eerste medewerkers van BinckBank). “Niet zozeer omdat je met beleggen en handelen geld kunt verdienen, en verliezen, maar omdat de beurs een weerspiegeling is van alles wat er in de wereld gebeurt. Daarom is bezig zijn met de beurs zo interessant en leerzaam.”

Groeigeld

Gebruikers kunnen handelen in virtuele ‘Bux’, of echt geld inzetten. Voorzien van in totaal 20 miljoen euro groeikapitaal waagde de Amsterdamse startup de sprong naar in totaal 9 landen, waaronder Engeland en Duitsland. Investeerders zijn onder meer het Duitse investeringsfonds Holtzbrinck Ventures, Velocity Capital (van Petroplus-oprichter Willem Willemstein), voormalig marketingdirecteur van Booking.com Arthur Kosten, BinckBank-oprichter Thierry Schaap en Adriaan Mol van payment provider Mollie. 

Twee miljoen gebruikers meldden zich tot nu toe aan bij de dienst (het aantal actieve gebruikers hangt voor een belangrijk deel af van de drukte op de beurs, zegt Bortot). De bezetting groeide naar 75 medewerkers, van wie slechts een klein deel een achtergrond heeft in de financiële wereld, benadrukt Bortot. “Er werken bij Bux mensen van Hyves, TomTom, eBuddy en noem maar op. Dit gemis van ervaring in de financiële wereld werkt voor ons ontzettend goed. We bedenken dingen die bankiers en brokers nooit hadden kunnen bedenken.”

Inspiratie

Qua concurrentie ziet Bortot “nog niets dat qua dienstverlening in de buurt komt. Wel zien we dat de manier waarop we Bux als merk hebben neergezet een duidelijke inspiratie is voor andere fintech start- en scaleups.”

Dat het merk nu stevig staat, is een basis voor meer, zegt Bortot. “Begin volgend jaar lanceren we onze tweede app. Uiteindelijk willen we met Bux de plek zijn waar je heen gaat als je meer met je geld wilt doen. Of het nu gaat om het ontdekken van de beurs door op korte termijn te handelen of het zorgen voor je pensioen door voor de lange termijn te beleggen. Grootste uitdaging daarbij wordt het uitbreiden van ons productpalet, zonder onze focus en kracht te verliezen.”