Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

United Wardrobe

Wat: Sociale marktplaats voor vintage kleding 
Wie: Sjuul Berden, Thijs Verheul en Thijs Slijkhuis
Daagt uit: H&M, Primark, Zara
Sinds: 2014
Omzet (2016): niet openbaar
Medewerkers: 22

Toen Sjuul Berden zag hoe zijn jongste zusje super blij werd van de kleding die haar oudere zussen niet meer droegen, begon er iets bij hem te dagen: zou ze niet ook geïnteresseerd zijn in de kleding van andere modieuze meisjes? En waarom wordt er eigenlijk niet meer kleding tweedehands gekocht en verkocht? Het antwoord was simpel: “Online netwerken zoals als Facebook en Marktplaats bieden niet genoeg voor jonge, frisse mannen en vrouwen. Dus hebben wij dit gebouwd.”

Vintage kleding normaal

Samen met Thijs Verheul en Thijs Slijkhuis legde Berden drie jaar geleden de basis voor United Wardrobe. De missie van United Wardrobe is om het kopen van vintage kleding de normaalste zaak van de wereld te maken, en een statement te maken tegen fast fashion. Voor tot nu toe 1,1 miljoen mensen in Nederland, België en Frankrijk was dat idee aansprekend genoeg om zich te registreren bij de dienst.

H&M

Kopers kunnen op dit moment kiezen uit ongeveer 750.000 aangeboden kledingstukken. Dit jaar worden er naar verwachting een half miljoen stuks via het platform verhandeld. “Daarmee worden we een serieuze concurrent van grote modeketens als H&M, Primark en Zara.” De komende twee jaar worden nog een paar (grote) Europese landen aangesloten, “om zo één internationaal netwerk voor tweedehands kleding te creëren”. De 1 miljoen euro die Berden in november 2017 ophaalde bij Peak Capital geeft daarvoor de benodigde financiële slagkracht. Op termijn moet de app van United Wardrobe wereldwijd te gebruiken zijn.