Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Instant Magazine

Wat: digitale magazines
Wie: Daan Reijnders (foto) en Joost Galama
Daagt uit: Adobe, Readz, Issuu
Sinds: 2013
Omzet: niet openbaar 
Medewerkers: 45

Met Instant Magazine laten Daan Reijnders (foto) en Joost Galema hun gebruikers zelf online interactieve publicaties maken, geoptimaliseerd voor smartphone en tablet. Ze bewijzen dat dat veel makkelijker kan dan met de software van Adobe en andere gevestige partijen: iedereen kan in een middagje een fraai online magazine maken, zonder enige technische of grafische kennis. Instant Magazine werd eigenlijk uit frustratie geboren: met hun creatieve bureau zwoegden Reijnders en Galema al jaren op online klantenmagazines, die ze met het toenmalige Flash en Actionscript met erg veel tijd en moeite in elkaar moesten zetten.

HTML5

De komst van de iPad veranderde het leven: die bracht de founders op het idee vanuit HTML5 een flexibeler online publishing platform te ontwikkelen. De daarvoor opgerichte startup wist sinds 2013 namen als PwC, Volvo, Sunweb, Rabobank, ASR, Zurich, Runner’s World, TimeOut, MPG en InShared aan zich te binden, die samen duizenden magazines, brochures en white papers uitgeven met Instant Magazine. Via een ‘Agency Partner Programma’ kunnen advertentiebureaus het content management systeem inzetten voor hun klanten en additionele diensten erop aanbieden, zoals video, distributie en analyse. Instant Magazine lijkt door te gaan waar PRSS, de wereldberoemde Nederlandse online publicatiedienst die in 2014 werd gekocht door Apple, is gestopt.

New York

Instant Magazine haalde in 2015 een investering op bij venture capitalbedrijf Newion en heeft ruim 1000 klanten in 30 landen. In januari 2015 opende het bedrijf een kantoor in London, eind 2016 een in New York. Oprichter Daan Reijnder verhuisde afgelopen zomer tijdelijk naar die stad om vanuit daar de Amerikaanse markt te veroveren (lees ook zijn Sprout-blogs daarover).