Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Harver

Barend Raaff

Wat: recruitmentsoftware
Wie: Barend Raaff
Daagt uit: cv’s
Sinds: 2011
Aantal medewerkers: 70
Omzet: niet openbaar

De sollicitatiebrief mag bij het oud vuil, vindt Barend Raaff. Cv’s scannen is niet de meest effectieve manier om kandidaten voor een baan te selecteren. Daarom peilt hij met Harver de competenties en persoonlijkheid van sollicitanten met een online programma, dat ook levensechte scenario’s nabootst. Een algoritme filtert daarna met behulp van machine learning en data-analyse de meest geschikte kandidaten uit de inzendingen.

High volume recruitment

Raaff begon Harver nadat hij bij Randstad had gemerkt dat het sollicitatieproces rijp was voor innovatie. Op een dag kwamen ze in contact met een callcenter, dat een verloop qua personele bezetting had van bijna honderd procent. Het bedrijf wilde weten waar dit aan lag. “We ontdekten dat mensen geen idee hadden waar ze solliciteerden”, zei Raaff eerder tegen Sprout. “Ze zochten naar een paycheck en letten minder op de baan. Anderzijds was het voor bedrijven onmogelijk om op basis van een cv te zien of sollicitanten daadwerkelijk geschikt waren voor een functie.”

Tests en games

Het idee voor Talentpitch was geboren: kandidaten melden zich voor een vacature via een reeks online modules, waarin ze vragen beantwoorden, maar ook een video te zien krijgen die een goede indruk geeft van de baan en de bedrijfscultuur en een reeks tests en games. Die kunstmatig intelligente aanpak van Harver kan teleurstellingen en verloop van personeel beperken, doordat kandidaten gelijk een goed beeld krijgen van hun toekomstige baan. Harver levert hiermee vooral geschikt voor grotere bedrijven die te maken hebben met high volume-recruitment.

Booking en Netflix

Onder meer Booking.com, Netflix en Zappos gebruiken de dienst om te voorspellen welke kandidaten het meest succesvol zullen zijn. Harver selecteert op dit moment sollicitanten in 42 talen voor klanten in 13 landen en heeft vestigingen in Amsterdam, Londen, Colombo en New York. Raaff: “Onze klanten zijn behoorlijk sticky, we hebben tot nu toe bijna geen klant verloren.”

Eind juni 2017 haalde het Amsterdamse bedrijf ruim 8 miljoen dollar groeigeld op bij de Amerikaanse investeerder Insight Venture Partners, geld dat goed van pas komt bij de Amerikaanse expansie van Harver, die begint vanuit een kantoor in New York.

Lees ook: 
Dit bedrijf wil sollicitatiebrieven overbodig maken
The Office: schommelen aan het IJ bij Harver