Wat: Mediamonitoring
Wie: Joost de Wit, Geert Vos en Roland Sars
Daagt uit: knipseldiensten
Sinds: 2014
Medewerkers: 10
Media Distillery is de Google voor audio- en video: het maakt realtime alles op radio en tv en online doorzoekbaar. Daardoor kan het handmatig toevoegen van metadata aan video achterwege blijven en kunnen bijvoorbeeld gebruikers alles bijhouden wat op radio en tv wordt gemeld over hun bedrijf of merk. “Omdat de hoeveelheid beschikbare video ontzettend snel toeneemt (op YouTube wordt elke minuut 100 uur aan video geüpload) wordt het steeds belangrijker dat we video goed vindbaar kunnen maken.” Media Distillery herkent daarvoor (gesproken) tekst, gezichten en logo’s. Bij BNR vind je een proeve van bekwaamheid.
Joost de Wit, voorheen data-specialist bij TNO en Geert Vos begonnen Media Distillery vanuit YES!Delft, Roland Sars (oprichter van Backupagent) stapte deze zomer in als ceo en investeerder. Ze hebben in Nederland 75% van hun maktniche in handen en trekken nu Europa in met hun dienst. Lexis Nexis, Coosto en BNR Nieuwsradio zijn al klant, en de Delftse challenger bouwt aan een archief waarin al meer dan 100.000 uitzendingen zitten. “Er zijn meer partijen actief zijn op dit vlak, zoals TV Eyes in de VS en Zoom Media hier in Nederland. Maar de Amerikanen richten zich uitsluitend op spraakherkenning, Zoom Media laat studenten tv kijken en handmatig samenvattingen schrijven.”
Media Distillery heeft in Juni 2016 zes ton seed kapitaal opgehaald om de eerste buitenlandse stappen te zetten, bij Peak Capital en Vortex Capital Partners. “We willen binnen 2 jaar een volledige Europese footprint hebben en binnen 4 jaar een dekking in Noord- en Zuid-Amerika en de belangstijkste Aziatische landen. Media Distillery zou de standaard moeten worden als je videobeelden doorzoekbaar wil maken.”