Wie: Willem Guensberg (35), Matt Stolwijk (32)
Wat: taxideelplatform
Daagt uit: auto- en ov-gebruik
Sinds: 2004
Aantal medewerkers: 9
Pas als je een taxi betaalbaar maakt, dan wordt het een goed alternatief voor de auto en de trein, is de overtuiging van Yeller. “Nu nemen mensen vaak de taxi omdat ze het noodzaak is”, zegt medeoprichter Willem Guensberg. “De trein rijdt niet bijvoorbeeld, en je moet toch op je werk komen.”
Yeller drukt de kosten door reizigers aan elkaar te koppelen, wat tegelijk ook het aantal lege stoelen in taxi’s vermindert. Na een match kunnen klanten vanuit de app zelf hun rit boeken. “Het delen van een taxi kon natuurlijk al, maar een platform met zo’n algoritme is nieuw”, zegt Guensberg. “Het wordt daardoor ongelofelijk veel makkelijker.” Yeller verdient een paar euro per rit die het bedrijf doorspeelt aan taxibedrijven.
De dienst wordt door sommige taxibedrijven gezien als het antwoord op Uber. “Zowel chauffeur als passagier wordt hier beter van”, zegt Guensberg, die Uber de gedoodverfde tegenstander noemt. “Maar we zijn Uber tegelijk dankbaar, want we liften mee op een mentaliteitsverandering bij de consument, die voor service gaat. Dat heeft Uber, met zijn met een perfecte ervaring, gewoon goed voor elkaar.”
Met de interesse vanuit de taxibranche zit het wel snor, de grootste uitdaging is nu het opkrikken van de “paar duizend” gebruikers van de dienst. “Een deelplatform valt of staat met het aantal mensen dat erop zit.”