Wie: Doki Tops, Mark Schroders, Richard van Barneveld, Rob van Gulik, Chris van der Linden
Wat: Spotify voor games
Daagt uit: traditionele gamesverkoop
Sinds: 2014
Medewerkers: 20
Netflix en Spotify hebben de markt voor films en muziek al op hun kop gezet, Utomik wil datzelfde doen voor games. Vanuit Eindhoven en Silicon Valley timmert de startup hard aan de weg om ook games zo laagdrempelig mogelijk te maken met een all you can eat-model. “Wij vonden het gewoon dom dat je voor games allerlei dingen moest installeren”, zegt medeoprichter Doki Tops. “Vroeger schoof je een cartridge in een Nintendo en was je klaar, dat willen we weer terugbrengen.”
Utomik-gebruikers zitten binnen 30 seconden in een spel en krijgen voor 10 euro per maand toegang tot bijna alle games, de nieuwste games moeten gekocht worden. Utomik heeft inmiddels licenties voor 460 spellen; op den duur moet dat uitgroeien naar enkele duizenden. ‘Dit model maakt veel meer games toegankelijk voor mensen zoals ik, die eigenlijk niet meer speelden omdat het te bewerkelijk is geworden, of omdat ze geen tijd hebben om uit te zoeken wat het aanbod is.”
Games op Utomik leveren niets in aan beeldkwaliteit en snelheid, waardoor spelers niet merken dat ze de game niet (helemaal) op hun computer hebben staan. Utomik zorgt dat het stukje van de game dat op dat moment nodig is, er al staat “voordat het nodig is”. Dit zorgt ervoor dat er op rekenkracht en bandbreedte bespaard wordt. “Daardoor zijn onze operationele kosten stukken lager dan bij de rest en komen de marges niet onder druk te staan.”