Wie: Joris Beckers (48), Bas Verheijen (46), Frederik Nieuwenhuys (48), Michiel Muller (51)
Wat: Online supermarkt
Daagt uit: de Albert Heijns en Jumbo’s van deze wereld
Sinds: 2015
Medewerkers: 40
Toen begin augustus bekend werd dat onder andere Michiel Muller bezig was met Picnic, een online boodschappendienst met gratis bezorging, kwam de markt direct in beweging. Binnen 3 weken onthulden zowel Albert Heijn als Jumbo nieuwe online bezorginitiatieven. “Dat lijkt inderdaad wel een reactie op ons”, zegt Joris Beckers van Picnic. “Alle partijen zitten al lang te loeren, gaat er iets gebeuren?”
Door niet duurder te zijn dan normaal boodschappen doen, en tot op een half uur precies te bezorgen slecht Picnic naar eigen zeggen de twee belangrijkste barrières voor online boodschappen: Na een pilot in Amersfoort wil de dienst per stad uitrollen. Vanuit een lokale hub rijden zelfontwikkelde elektrische busjes langs de huizen.
“Waarom zou je in hemelsnaam drie keer per week ergens naar toe gaan om daar in de rij te gaan staan om steeds weer dezelfde spullen te kopen en mee naar huis te sjouwen, als iemand het gewoon bij je thuis kan bezorgen?”, vraagt Beckers retorisch. “Ik vind het interessant om iets wat iedereen als gegeven aanneemt ter discussie te stellen en net zo lang te puzzelen totdat er een wezenlijk beter alternatief ontstaat en het bijna vreemd wordt om het oude gedrag voort te zetten.”