Wie: Jens Steenhuis (28) en Bob Stolk (27)
Wat: vergelijken van online vliegdeals
Daagt uit: vliegticketsites
Sinds: eind 2012
Medewerkers: 7
Waarom is het boeken van een reis zo tijdrovend? Steenhuis een Stolk maakten uit frustratie een algoritme waarmee ze het net afzochten naar de beste aanbiedingen van vliegtickets en zetten die op een homepage. Daar kwamen mensen dagelijks de nieuwste deals bekijken. Steenhuis: “Zo werden we bekend. New York voor 350 euro, mensen wisten niet wat ze zagen.” Later voegden de ondernemers, allemaal met geld uit persoonlijke kring, een zoekbalk toe waarmee iedereen zelf de beste vliegdeals kon zoeken en maakten ze duidelijk wanneer in de maand een aanbieding het goedkoopst is. Gemiddeld heeft PaperFlies nu 250.000 pageviews per maand. Niet gek, vindt Steenhuis. “De reissector is ontzettend ondoorzichtig.” Ook luchtvaartmaatschappijen en Online Travel Agents zijn gecharmeerd van het platform. Omdat PaperFlies de bezoeker doorlinkt naar hun eigen website, is PaperFlies voor hen een goede marketingtool. Ze betalen – al gebruikelijk in het affiliate model van de online reissector – per boeking van doorgelinkte bezoekers een bedrag aan Paperflies. Daar merkt de klant zelf niets van.